VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg under november 2009

Av IRJA Hagström Wikström - 29 november 2009 02:18

Adventsfint !

I dagar ska det pyntas,i varje hem och hus, det   är ju 1-advent !!! DE ska  städas och dammtorkas putsa fönster hänga upp nya julgardiner  vaska golv i ,varje  vrå , donas och fixas. sedan  ska de sökas i varje föråd och vind,efter  kartongrna  med adventstakar och stjärnor .Det kräver sin arbetsinsats....Redan för ett par   dagar sedan lyste adventstakarna i många fönster.Väl tidigt för min smak, jag vill hålla på traditionen, tänder adventsstakarna på söndagsmorgonen. .......HUR firar ni JULEN ???    Överflöd,,gemenskap ,,traditions enligt,,ensammen,, arbetar,, på resa,, utomlands??? BERÄTTA gärna. 


                   ADVENT  !

         Vita flingor falla

         i frostig  vinterdag

         Naturen så stilla

         den väntar högtidsdag.


        Det är advent på jorden

        vi tänder åter ljus

         som värmer våra sinnen

         då mörkret faller på


        ADVENT, en stilla väntan,

        som förebådar jul

        LJUS i vintermörkret

        då dagarna är grå


   Tänd ett ljus, och låt den brinna , men kom också ihåg att släcka !

    FÅNGA DAGEN    KRAM IA <<<<<<


Av IRJA Hagström Wikström - 26 november 2009 23:16

GRISSKANDAL !! KÖTTPAMP I TIMEOUT !!

DET är mild  sagt,CHOCKERANDE,horibelt,upprörande.  Hur kan  denna  grisfarmare L.H behandla sina grisar på detta sättet.Och dessutom en ofentlig, högt uppsatt persion, L .H  är ett tungt namn i köttbranschen ;Ledamot i styrelsen för  Lantbrukarnas L R F .Samt också ordförande i Swedish  Meats.m m Vanvårdade ,många.sjuka och döda grisar,fanns på farmen.Hur mår då våra grisar i allmänhet, när de sällan ens får gå ut, under sin livstid? Djurskydds lagarna är för dåliga. HUr är man funtad som människa som bär sig åt så hjärtlöst sätt..Finns det ingen skam i kroppen....


 Så därför kommer jag att avstå julskinkan i år.... Många med mig reagerar säkert med ilska och fröfäran över denna vanvård, som jag.

ÄR själv uppväxt på landgård , i början av 50 - talet.ALLA våra djur blev välvårdade med kärlek ........


Min vecka har varit något stressig, har varit och hjälpt min käre mor, med att 

putsa fönster och byta till nya julgardiner . Min mor är 85-år gammal , så jag vill inte att hon  ska själv  hålla på med sådant, göromål  . Annars en rikdig krutgumma, hon bor med sin sambo i Luleå.Och så har vi varit och shoppa   en hel dag , det är underbart att  få rå om sin käre mor.vi tog det lungt, en fika .... då och då , och bjöd mor på lunch. Så därför har jag tagit   bloggledigt några dagar ..... 


 -strålar har visat sig en stund idag,Hade nästan glömt bort hur solen såg ut.Skratt HI HI


SÅ mina bloggvänner tack för kommentaren och hälsningarna,  hör av mig mer sedan, men nu är jag trött 


          FÅNGA DAGEN      KRAM IA    

Av IRJA Hagström Wikström - 23 november 2009 22:54

HEJ alla  Kattvänner och Bloggare!!!!

 ALLT går i kattens tecken denna helg .FIRA kattens dag den 2009-11-28-29, tillsammans med SVERAK,kattälskare,klubbar och butiker runt om i hela landet  .ROLIGA aktiviterer och det finns fina erbjudanden GÅ in på www.kattensdag.se för att se vilka butiker som firar.......


VI firar även 1-ADVENT, nästa helg  (Påminnrr bara)


          PEPPARMANDLAR  - så goda till glöggen!!!

          Kryddiga små kakor som  passar bra både till glöggen

          och kaffet .Toppas med en hel eller halv mandel.


          TILL CA 60 STYCKEN.   60  sötmandlar 200g rumsvarmt smör

          1 ägg  1msk ljust sirap  2dl strösocker  6-6½dl vetemjöl

          2tsk bikarbonat  2tsk malen kanel  1tsk malen ingefära 

          1tsk  malen nejlika ...Sätt ugnen på 175 grader

          Skålla och skala mandeln.Vispa smöret, ägg, sirap och

          socker pösigt. Blanda vetemjöl med samtliga ktyttor och vänd 

          ner i äggsmeten. Rör om ordentligt. Ta upp degen på mjölat

          bakbord och dela den i 8 lika stora   delar. Rulla  varje till längder

          och dela i 8 lika stora bitar. Rulla  dem till runda  bollar och lägg

          på bakpappersklädda plåtar.Tryck fast en hel eller halv skållad

          mandel på varje kaka. Grädda mitt i ugnen ca 18 minuer.

          LYCKA TILL********


         HALKFRI  VINTER!!!

  Nu fryser de på de regnvåta vägarna. Den kloka räknar med ishalka och

  snökaos även denna vinter, och inhandlar ett par nya broddar eller skor

  med traktorsula. då slipper du tillhöra den stora grupp människor som

  hamnar på sjukhus,för det man kallar trafikrelaterade skador, de vill

  säga skall,ryggskador, benbrott och vrickningar som man får när man

  halkar omkull.


FÖRLÅT mig kära Lena om jag har sårat dig med min kommrentar  till dig  ....   .Kommentaren  var inte inrikdat  mot er .MISSFÖRSTÅR mig rätt,alla vi är väl lite till mans utseendefixerad  ,mer eller mindre eller hur,även jag  vill vara fin i håret eller ha lite  accessoarer,  när jag klär upp mig för  fest eller dyligt eller bara för min egen skull min egen självkänsla..   Från min sida var det inte meningen att såra någon.  Och vist förstår jag att  sjukdomen sätter sina spår,de har de satt även  på mig Jag har ju min ryggskada  (sparken som tilldelades av  en påtänd prson  när jag skulle hjälpa  honom, då jag arbeta på sjukhus ) även min reumatism ut -vecklades av det.>>>>FÅNGA DAGEN<<< KRAM IA<<<

Av IRJA Hagström Wikström - 23 november 2009 00:37

Hej KÄRA Annkatrin!

Nej som tur var, vi klara oss bra denna gång. Resan gick bara bra .Åskan brukar inte slå ner två gånger på samma ställe(.Ett gamalt talessätt)   Pappa och jag känner oss alltid så välkommen ,vi blir ju så  väl modtagna , med öppna armar, av er barn och barnbarnen , när vi kommer...,Att få leka med sina barnbarn, är som att man blir själv barn på nytt ,rita ,bygga pyssel läsa sagor och gossas och kramas,man glömmer borrt sina egna  krämpor för  stunden.( Den bästa värktabletten )Som alltid, tiden räcker inte till, när vi har roligt.Och  mörkret faller över oss så fort här nu, och tar över den ljusa  dagen,dagarna har blivit så korta här nu.Och på kvällarna fryser de blöta vägarna till,och då kan de bli mycket hala , Och så var det skylt-söndag i Haparanda och många som passar på  att shoppa på IKEA.SÅ vi åkte  en ½timme tidigare,än vanligt, för att slippa trafik kaoset. Men helgen den 5-6 december kommer gullungarna Lucas och Alva ner till oss med sina föräldrae,Hel två dagar får vi rå om varandra ...... Underbart ......    Tack för hälsningen, jag älskar och saknar er så mycket, vi ses snart .Puss/Kram fr.                                   mamma/mormor >>>>FÅNGA DAGEN<<<<

Av IRJA Hagström Wikström - 22 november 2009 03:23

 Till min DOTTER!!! Ja är det inte fantastiskt..SkrattandeMidsomman har flyttat till Jul och Julen till  Midsomman, ELLER ???Förvånad Det är en snurrig värld vi lever i . Mysikt , det där med ljusslingan, de lyser ju upp i höst/vinter mökret  ...TACK för tippset till filmen LÄCKAN..GÄSP  nu är det på tiden  att krypa till kojs. Om jag ska orka till KALIX och vara trevig  med lillan..    NATTI NATTI din mamma!

Av IRJA Hagström Wikström - 22 november 2009 01:14

Hej i natten min älskade dotter !

 Tråkigt att  Tobias reagerade så starkt av sprutan,men som tur är så går det över, på några dagar.Det är ju en ny variant av svininfluesa på gång,man börjar ju undra var detta  här bär hän. ?? Ingen som vet, ingen som vet....Melodi till lilla loppan SkrattandeVi har varit till stor staden Luleå, och  inhandlat julklappar till älskade barnbarnen Alva och Lucas , som jag har klappat in de här ikväll. VI åker till Kalix i dag, till minstingen  lilla  syrran Maia ,Eftersom vi inte träffar dom förän efter Ny År.Det ska bli roligt att träffas,  det var ju ett tag sen. Maria är ledig den här helgen, så då passar de ju bra. VI har också varit över till våra unga grannar Kristina och Greger och stolta storebror Ulf,  och LYCKönska  dem till BABYN, med  blommor och presenter, han  var jättesöt ,och jag fick hålla i han den lille knytet ..GladÅRETS-JULKLAPP: Är tydligen SPIKMATTAN,vad sägs om det,?????Förvånad Inget  för mig i allafall... Puss till Tobias, kram till Daniel...Trevlig helg   >>>>>>.FÅNGA DAGEN<<<<<KRAM MAMMA<<<<<


 TILL  MINA BLOGGARVÄNNER::Önskar jag en trevlig HELG  ochTACK för hälsningarna ,tittar in till er efter helgen när jag kommit hem igen ,från Kalix..Ha de så bra  till dess >>>> FÅNGA DAGEN<<<< KRAM IA <<<< 

Av IRJA Hagström Wikström - 20 november 2009 16:06

      Hej min älskade dotter!

Ja höstlovet i NOVEMBER gick alltför försvinnande fort ,när man trivs tillsammans och få rå om varandra . Det är alltid så roligt när ni kan resa hit hem, till Piteå, det är ju en lång resa  från Stockholm och hit.Bra  gjort av Daniel som orka köra den långa vägen själv,  fram och åter ,men han har ju en bra kartläsare också...Men bäst av alla var mormors älskade PRINS och gullevän Tobias, det är inte många 6-årinar som orkar åka bil en hel dag,beundransvärd..

Och då fick ni ju ändligen äta Pite palt som ni längdat efter,fast Tobias var inte  så förtjust i . Men det blir man van  med åren. och han höll ju på  att tappa mjölktänderna, de satt ju så löst till De är inte lätt att äta palt då...

Men vädret kunde ju ha varit bättre.November är  en ryslig månad regn bara regn..FY sjutton.man får tända några ljus i höstmörkret.

TACK för den underbara   tisdagen som vi två fick uppleva tillsammans ,vår egen tid, mor och dotter,tillsammans .Sånt här kan vi ju inte göra så ofta eftersom avståndet mellan oss är allt för långt,vi får passa på när vi   är tillsammans ....Glad

Shopping i  stan,  besök på Thailänsk restaurang,där vi spisa hot,hot, Thailänsk mat,Gott gott, mätta och belåtna promenerade vi till  Filmstadens Bio och såg filmen:"" Flickan som lekte med elden"" . Film inspelat efter författarens Stieg Larssons böcker... Efter biobesöket var vi kaffe sugna  så det blev även  CAFEET och vänta på hemhämndning .... Av Anders min man..ALLting gott ,slutet gott   dagen bra.

Och allt detta där blev jag bjuden på.. Vist har jag en underbar älskad mysig  dotter..

 Det är min underbara svärson,som har invollverad mig in i IT-Världen, han är mycket bra lärare,tålmodig och uthållig , bättre lärare kan man inte få,han kan de mesta om datorer Kunskap är alldrig fel,IT-världen ä mycket spännande, få se vad jag får lära mig nästa  gång..

TOBIAS jag älskar dig mycket ,vi träffas snart igen  ...Puss o kram Glad

Tiden går alltför fort när man trivs i vaandras sällskap TACK för besöket   >>>FÅNGA DAGEN<<<<KRAM MAMMA     



                        Recept på  PITEPALT!  4-6 portioner  Tillagningstid ca 1 1/2 timme

  ca 1kg   Vinterpotatis,helst mandelpotats eller annan mjölig potatis tex King Edward, Magnum Bonum  

 1 ½ tsk Salt,3 dl Kornmjöl,1-2 dl Vetemjöl , ca 200 gRimmat Fläsk

  KOKNING: 3 l  Vatten, 1½ mk Salt    Kornmjölet kan  helt eller delvis bytas  mot Vetemjöl

  TILL;Lingonsylt tärnat stekt fläsk, kall smör som får smälta på den heta palten.


  Skala potatisen, skär den i bitar och mal den igeom en köttkvarn eller en grönsaksberedare Om pottisen rivs, pressas det ut mer vätska.Mera mjöl behövs då i degen och palten blir ""stabbiga"" . Blanda potatisen med salt och mjöl,men bara så mycket mjöl att degen kan   hanteras. Räkna också med att mjölet sväller så att degen blir fastare om den får ligga  en stund,  tex medan fläsket skärs i små tärningar. Forma degen till 12 bullar.Gör en fördjupning i varje., lägg i fläsk och rulla ihop..Lägg i palten i kokande salt vatten i rymlig gryta ca 5-6 L och den sakta sjuda  

ca 1/4- 1 timme. Ta upp dem med hålslev.  LYCKA TILL..Med Piteås  Nationalmaträtt..  Cool    

          


Av IRJA Hagström Wikström - 20 november 2009 00:23

  • HEJ i natten !

Gratulerade min näst älsda dotter igår på hennes namnsdag Elisabeth , tidigt på morgonen. Hon är barnledig med lilla  charmunge MAX 9-månader. Också min ungsta svägerska Elisabeth och  samtidigt gratulera till hennes födelsedag dag....Dagens goda gärning....

Inge vidare väder idag heller...Inge regn bara mulet....   Lederna värkte  FÖRdjäv.... inge ork att göra någontin, helt kraftlös,bädda ner mig i soffan  , och läste färdigt boken  av VIVECA  STEN ....


NÄSTA Helg fösta advent!

  •  Sedan  börjar decemberns högtidsdagar :
  •  6-Dec andra advent..
  •  10-Dec Nopeldagen..
  •  11-Dec årliga firmafesten..
  •  12-Dec min födelsedag samt mitt barnbarns namnsdag Alexander..
  •  13-Dec LUCIA och 3- advent..
  •  20-Dec 4-advent
  •  22-Dec-Skulle det ha varit min storebrors födelsedag..
  •  24-Dec JULAFTON
  •  25-Dec  JULDAGEN samt 1-årsdagen av min storebrors bortgång..
  •  26 -Dec ANNANDAG JUL..
  •  27-Dec HELHDAG..
  •  31-Dec-NYÅRSAFTON och våran BRÖLLOPSDAG (jäma år) ETT GOTT SLUT och GOTT NYTT ÅR
  •  1-Jan 2010 NYTT ÅR BÖRJAR..

   SKÅL FÖR ADVENT !!!  VARM BLÅBÄRSDRYCK..

    ( 6 generösa glas eller 10 småsnåla varianter) 

         1-liter blåbärsjuice ...

         använd Finneröja..

         2-kanelstänger..

         några doft kardemumma..

         2-finhackade äpplen..

         saften från 1 citron..

         lite citronrasp..

         socker efter smak..

    SÅ här gör du .. Lätt som en plätt igen ! Blanda alltihopa, utom äppelbitarna i en kastrull och värm försiktigt. Servera varm och lägg äppelbitarna  i en liten hög  på toppen. LYCKA TILL !


          SKURNA PEPPARKAKOR !! (Ca 100 styckrn)  LÄTTBAKAT !!!

  125 g smör     1 dl strösocker     1 dl ljus sirap     1 msk kanel     1/2 msk finstött kardemumma     1/2 msk malda kryddnejlikor     1/2 msk mald ingefära     1 tsk bikarbonat     1 msk vatten      4 dl vetemjöl     1 dl mandelspån..

1. Rör smör , socker och sirap smidigt. Blanda kryddorna , bikarbonat   och vatten, Rör ner blandningen i smöret.

Arbeta in mjöl och mandelspån till en jämn deg. Forma två rullar 3-4 cm tjocka och svep in dem i plastfolie. Låt dem vilai kylskåp minst i 8 timmar. SKÄR den kalla degen i tunna skivor GRÄDDA i 225 grader mitt i  ugnen ca 5 minuter tills de fått  fin färg .......

Skurna pepparkakor..Spöa och kryddiga pepparkakor, som är lätta att göra. Du behöver inte kavla utan det är bara att skära med en vass kniv eller med osthyvel... LYCKA TILL!!!

Lite gott till blåbärs-GLÖGGEN....DE ska vara enkelt och gott..


                  VÄNLIGHET!

           Var vänlig.öm och rar

           det mycket ondska spar.

           Vi ser hur världen lider

           och väligheten från oss glider.

           Terrorism, makt och ära

           vill hellre många bära

           Då blir det kaos på vår jord

           med fattigdom och tomma bord.

           Nej , ärlighet och vänlighet måste vinna

           och krig och terror försvinna

                                                  
     Mycket fin dikt av Viola         NATTI NATTI KRAM IA <<<<<<<<Glad


  •  
  •    


























Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Skapa flashcards