VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg under december 2009

Av IRJA Hagström Wikström - 31 december 2009 15:35

Free Orkut and My Space Happy New Year Graphics Glitters
Orkut Myspace Happy New Year Comments & Graphics Orkut Myspace Happy New Year Comments & Graphics 

Ett  Gott slut och Gott Nytt År ,Önskar IA till er alla,för en fin bloggar gemenskap.Vi hörs nästa år...... 


 

Av IRJA Hagström Wikström - 29 december 2009 15:10

10- Tusen röda rosor vill jag skicka till alla mina bloggarvänner

Dagen är mulen med några minusgrader, allt är bara bra, blir uppassat som en  drottning.Kram IA

Av IRJA Hagström Wikström - 23 december 2009 14:17

   Hej mina bloggarvänner, refererar här om resan....Resan hit till Stockholm gick bra,fast snön vräkte ner med stora lapphandskar och snörök efter de mötande lastbilarna och person   bilarna,vissa ställen  av E4 var oplogat, så resan tog längre tid än i vanliga fall,men huvudsaken är att man kommer fram välbehållen. Vi var framme   klockan 19:34 i TÄBY ......

Handla de sista   julklapparna idag på Täby-Centrum  .Nu ska jag hjälpa min dotter i köket så hej och KRAM IA   Vi hörs snart igen.....

Av IRJA Hagström Wikström - 21 december 2009 13:41

  Om det är till någon tröst,värre än så här blir det inte.

Idag inträder nämligen  VINTERSOLSTÅNDET, den mörkaste dagen -tiden på året.Detta fenomen.Denna tid på året då   solen når sin lägsta punnkt över  horisonten.

Vi är på väg mot ljusare tider, oj så skönt.....

DE milda vintrarna , med gröna gräsmattor ända in i december skrämmer mig.DE stora hotet är klimatförändringen.Men vi i lilla Sverige kan inte ensam förändra det.ALLA måste vara med och hjälpa till fören gemensam framtid.

DET blir en vit jul ,tack och lov ,men jag kan inte låta bli att reflektera över vädret ena dagen snöstorm, nästa dag kallt 25 -28 grader, dagen efter 0-+ och regn.  

När barnen var små byggde vi snökojor ,åkte skidor och pullka och gjorde snögubbar.Idag är de  allt  det, nästan omöjligt.

JULMYSIGT!!! Nuär det bara några dagar kvar  innan julefriden infinner sig.den tid på året, när jag föredrar hemmet, Lungna och lata dagar med film   , böcker   och tända ljus.Men gemenskapen överväger mycket mer samt att maten smakar dessdo bättre när man är fler,och barnaögon tindrar ikapp med julljusen och av  förväntningar,  och spännda väntan på  TOMTEN .  

De flesta av oss har nog välldig likadant när det gäller JULGRANS-ritualen......

När jag var barn, då hade vi en rikdig gran som pyntades med  de  nordiska flaggorna, silverfärgade ljushållare och tända ljus,samt  flätade halm   hjätan och boggar och smällkarameller, Granen klädde mamma kvällen före julafton.Så när vi barnen  vakna på julaftonsmorgonen, då viste vi  att det var den dagen TOMTEN skulle komma,SOM barn bodde  jag i en stor Falurödfärgat  med vita knutar Norrbottensgård ute på landet, vi hade ju en stor bondgård ,så jag är en rikdig landlolla. När jag bilda min egen familj tog man den traditionen med sig, fast då med plastgran och el julgransljus ,men när vi är bara på två,och det är inte så ofta,, då har vi en utegran, då är det vädret som pynttar den.

NU är det mesta packad och klart, inför den långa resan,  julklappar,  hunden och mannen,ler hi hi .


      TILL ER ALLA BLOGGARVÄNNER VILL JAG TILLÄGNA DENNA SÅNG !!!    

                                   HALLELUJA ***

          Det finns en sång som säger allt

          Som värmer när det blåser kallt

          Som lockar dig att gråta eller jubla

          Den har någonting som griper tag

          Och leder dig från natt till dag

          Plötsligt vill du sjunga......

                HALLELUJA

         De visar att vi hör ihop

         Som en försiktigt glädjerop

         Förenar det oss i det bitterljuva

         Det liv vi måste klara 

         Med allt vi tog och allt vi gav

         Så vi kan våga ropa

               HALLELUJA

         Alla drömmar vi har drömt

         Det vakra som vi nästan glömt

         Finns kvar och vi kan inte längre ljuga

         Du ropar och man hör din röst

         Du hör ett ord som ger dig röst

         Ettnaket och ett enkelt

               HALLELUJA

         Det är en sång om  enkelhet

         Den lilla som vi alla vet

         Den talar till det vackra och det fula

         Den badar oss i månens sken

         Så skälvande men ändå  ren

         Ett sprucket men ett vackert

              HALLELUJA

  GOD JUL GOTT NYTT ÅR*** MRTTY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR^***

 JOYUEX  NOEL ET BONNE ANNEE***GOD JUL OG NYTT ÅR***

 FROHHE WEIHNACHTEN UND EIN GUTES NEUES JAHR***GLAEDELIG JUL OG GODT NYT ÅR *** HYVÄÄ  JOULUA JA ONNELISTA UUTTA VUOTTA*** BOAS FESTAS E FELIZ ANO NOVO***   FÅNGA DAGEN*** KRAM IA***      

Av IRJA Hagström Wikström - 18 december 2009 01:03

 Hej alla bloggarvänner !!!    

Lite fakta: om vår JULGRAN,Seden att pynta en gran till jul kom till vårt land på 1740-talet.Julträden då var adelns gods och herrgårdar, man kunde få se dem som små träd i krukor eller ibland upphängda i taken !

Först i slutet av 1800-talet trängde ganen bort de äldre, mer bondska  trädprydnaderna även ute i stugorna

 Men från början kom seden från Tyskland,I Tyskland fanns seden  att pynta en gran till jul redan på 1600-talet. 

Det var Tysland som var initiativtagate med allt  som har med jultraditioner och pyntandet att göra ,det var därifrån de mesta  influenserna kom .

De Svenska granarna var i allmänhet dekorerade med levande ljus och godsaker som frukt och konfekt.

det blev allt vanligare att familjerna började tillverka sina egna prydnader av papper och halm

På 1880-talet fanns det färdiga jugransprydnader att köpa.

De finaste importerades från Tyskland. De första   prydnadstomtarna kom också till Sverige från Tysklad på 1800-talet.   NÄR pyntar du,ni era julgranar,1-2-3-advent  eller till LUCIA  eller kvällen före julafton ???

Visste du , att var tionde svensk kan få snuva och huvudvärk av julgranen.

Orsaken tros vara sporer av utomhusmögel, som frodas bland barren när de hamnar inomhus.Enligt Astma Allergiförbndet är det bästa sättet att komma åt problemet,är att slänga ut granen.

Även plastgranen kan ge  allergiska  reaktioner ,om den stått på vinden och samlat damm sedan förra julen.......så om du har möjlighet så  duscha granen,(plast som riktig gran )

SÅ SLIPPER DU EN BARRANDE GRAN:

*Låt granen gradvis vänja sig vid husvärmen...

*Spreja granen  med vatten då och då,på samma sätt som man duschar

blommor ...

* Vattna mycket -utan socker eller magnecyl...

*Skär skårori granens fot...

*Gäller ej plastgran, ler hi hi hi...     

   Berätta gärna, jag är nyfikrn >>>> JULKRAM IA <<<<<<     

Av IRJA Hagström Wikström - 16 december 2009 14:05

   God eftermiddag !!! 

KUL att ni gav er tid att titta in hos mig, denna stressiga tid, som JULEN innebär.Har skrivit    julkort så pennan glöder, i omgångar, de julkorten som skulle sändas utomlands skicka jag för en vecka sedan .Jag ger mig samma fråga som   TV-programmet:,VEM TROR DU ATT DU ÄR.  ÄR NYFIKEN Jag  vill verkligen veta om mitt  ursprung  , jag vet inte mycket om släktningar från pappas sida ,jag har alldrig träffat min far, eftersom  mina föräldrars vägar skildes åt efter andra världskriget,och mamma  flytte till Sverige, med mig, (2-år gammal var jag då)Den tiden fråga man inte så mycket om sin ursprung, de var tabu,sånt prata man inte om....Så det är därför jag släktforskar ,,,,  Vet ingenting om farmors  och farfars släktskap,( det enda jag vet att farmor var född i Sverige)  Har hittat en faster till mig den,enda som är överlevande idag  hon bor i Domsjö, och en kusin i Lund von Rosen , samt en  äldre syster (Leena ) till mig som bor i Finland, kusiner i USA i NORD CAROLINA,Norge Ryssland . Så till alla de har jag skrivit Julkort,och resten i går kväll......SÅ inte är det konstigt  alls att jag känner mig som en främmande fågel  ,NÄR de flesta firar julen med släkten....Och jag har ingen,förutom  mannnen ,barnen och barnbarnen och barnbarnsbarnet

Jag har även skickat till Belgien,till de ungdomar som var utbytesstudent ,,, och 

botte hos oss...

Just nu 19-grader kallt. Kung Bore är på besök,Br br br

Här får alla mina Bloggarvänner >>>>GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR <<<<   

Julen år en sällsam tid...Hör gärna ifrån er, KUL med komentarer  VÄLKOMMEN  ALLAni som känner för det   >>>>> KRAM IA <<<<<      




Av IRJA Hagström Wikström - 15 december 2009 01:54

HEJ alla bloggar vänner mitt i natten!

   STORT TACK till Lena,Love,Lillis och Margit som gratulerade mig på min födele-dag och dyligt .

   Mina stjärnor säger om mig i veckan.

       SKYTTEN 23/11-21/12

    Du är utåtriktad och trivs med att ha folk omkring dig hela tiden .

    Det är intensivt, och ingen dag är lik den andra.

    Din personliga utveckling går snabbt också,och gamla vänner

    häpnar när de ser vilka förändringar du är i stånd till.

    Det är nästan så att du förvånar dig själv!

    Dessutom tar du på dtt ansvar att se till att alla  i din närhet mår bra.

    Du vill lösa deras problem och är lyhörd för allas känslor och behov.....


    JA faktiskt sådan ä jag, jag mår bra när andra mår bra,och jag är en bra lyssnare   . Så överraskningen blev stor ,blev hyllad som värsta drottningen på min födelsedag,min  gamla mamma var och gratta  i torsdags, efter som hon hade läkarbesök  i fedags, hon orkar inte vara så mycket i farten, hon är ju i allafall 85år,mamma är ju ändå pigg för sin ålder.

Hade öppet hus på lördag, då kom släkt och vänner och goda grannar med blommor och presenter TACK till er...

 Bjöd på egenhändig smörgåsrtårta  , grädd och  chokladtårta, pepparkakor, glögg,och kaffe och likör.

AV mannen fick jag vita pärlor att smycka halsen och öronen,jag är inte så mycket för just smycken, men de här var enkla och fina passa mig perfekt, eftersom jag själv är en enkel person.....

Söndag var det Lusse firande framför   TV med kaffe lussekatter och pepparkakor.

Samt mer firande, dottern Annette kom med sin familj,lilla Melker 11 månader

var tomtenisse åt mormor.Min bästis Anne kom också på besök,  dottern   Annkatrin,barnbarnen Tobias, Viktor och Stephanie, ringde från S-Holm.

Igår  hade jag vilo dag, det var behövligt,efter helgens övningar.


       DESSA RADER VAR TILLÖNSKADS TILL MIG !!!

      Kära mamma och mormor.

      Du strör värme och solsken

      och skratt på din färd

      och ger åt oss alla en ljusare värld...

 Jag blev så rörd att tårarna drilla ner på min kind

 Villken Helg  VA? NATTLIGA KRAMAR IA >>>>>>  

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Skapa flashcards