VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg under januari 2010

Av IRJA Hagström Wikström - 27 januari 2010 23:26

 Myspace Comments  
 Fortsätningen följer....Genvägar är senvägar!!!!!    

  PANIKEN--fick inte ta  överhand,den tillåtelsen  -beviljades inte... Kraftlös och utmattat satte jag mig för att puta ut och vila,jag måste tänka,men tankeförmågan var ur balans,orkeslösheten gjorde att  andninsförmågan dämpades,de tog en  liten stund att hämnta andan, men upplevde  de som en evighet.Man var ju inte atletisk längre.   Och med åren hade jag lagt på mig några extra kilon, Reumatismen har också en bidragande orsak...    Medans jag stod där i mörkret,börja så sakta,varsamt energiknölarna,arbeta fram en plan, ivrigt börja jag undersöka dikets vägg,tog två steg bakåt,kännde något hård  mod hälen(,som tur var hade jag ordentliga kängor på mig)  ETT  RÖR,den kunde jag stå på,men nej, så halt....Tog av mig ryggan , lade den bredvit på marken ovanför,samtidigt som jag fortsatte och kolla läget,,,,,Dikesväggen var stenhård,,,,aha ,där lite åt  höger, en större sten som var frysen fast, jag balansera på röret, gled ner, nya tag ,på röret igen höger fot på stenet...O,nej inte nu heller ........NU var jag heligt  förbannad....Min halv Finska SISU tog överhand och hjälpte till,samma  procedur, stå på röret,höger foten på stenen,hitta en lagom stor sten,som var frysen fast på marken , som jag greppa krampaktig fast i ,och  hävde mig upp, kände att jag   nästan tappa taget,ett  djupt andetag och sen kasta jag vänster benet över dikeskanten , rulla över  på rygg ....ÄNDLIGEN ,så som jag hade kämpat,där lega jag på marken  och flåsa,ett bra tag..............

DIKET som var uppgrävt,var inte på något sätt    markerat för fara,uppgrävningen var tillför fjärrvärme........ Det var därför det var rör laggda i  diket....Tänk om diket hade varit vattenfylld.Vågar inte ens tänka tanken !!!!!!    

NÄR jag legat där och  pustat ut,steg jag upp,borsta av mig snön och jorden ,ryggan på ryggen, traska iväg....Steg in på Konsum, som om ingenting hade hänt.Handla de jag skulle ha,och promenera den långa vägen hem.(Inte genvägen) Väl  hemma då först  kom skräcken och reaktionen ,äventyret har haft  återverkan,några nätter upprepande mardrömmar  OCH kroppen fullt med blåmärken, orka inte berätta för A den kvällen ,de fick bli  ett   annat tillfälle.....SÅ passa er för att  ta genvägen......FÅNGA DAGEN >>><<<KRAM IA >>><<< THE END..........  

Av IRJA Hagström Wikström - 27 januari 2010 02:48


Free Orkut och MySpace Goodmorning Graphics Glitters  
  God morgon      

Genvägar är senvägar!!!

Vill skildra för er mina  bloggarvänner,vad som inträffa mig här om kvällen...Inleder  denna historia från böjan...

Vintertid,när isen har laggt sig,tar vi oftast genvägen över till andra sidan där vår lilla  centrum ligger .Konsum 

affären ,banken bibblan samt bageriet och pizzerian och andra små affärer....

 Den här olycksbådade  kvällen ,    stressa jag iväg med ryggsäcken på ryggen,för att  inhandla lite mjölk och hundmat och frukt  ,innan affären stängdes för dagen,Konsum stängs klockan 19:00 måndag -fredag- helgen en annan tid .....

Över isen allt väl,MEN sedan,POOF...marken under mina fötter bara försvann,döm om min förvåning,jag hade  landat i ett djupt dike    .Diket var snötäckt och det var mörkt,i brådrasket glömmde jag att ta me ficklampan ... I snödjupet,hamna jag till midjan hakan var strax över den bråddjupa branta dikskanten..... Panikslagen ,försöde jag ta mig upp,men första försöket misslyckades .Paniken börja växsa allt mer och mer..................Sluet och fortsättning följer nästa dag....     Sov gott KRAM IA.....


Av IRJA Hagström Wikström - 25 januari 2010 02:42

God Morgon Good Morning Comments and Graphics för MySpace, Tagged, Facebook
 Mina kära bloggvänner !!!   

Ny vecka börjar,den sista i januari , månaden har visat sig från flera olika sidor.i alla fall här uppe i Norrland.

Den kallaste dagen -34grader och den varmaste+2½ så säj villka kontraster,och där i mellan snö och mulet...    Ja jag   tog   bloggledigt  ,   att bara umgås med min kära A,eftersom  vi varit ifrån varandra så länge...

 TACK alla kära vänner som har stöttat mig,det har gett mig kraft och styrka.underbart skönt att  känna sig  lugn och  utvilad.MEN då är det de här med värken,reumatismen har varit förjä..... t.Det är  de plötsliga väder förändringarna ,som gör livet surt för en.Livet är som en gungbräda,ena dagen upp nästa dag ner,så känns det   för oss alla, en och en var,tror jag som har dina krämpor och tammpas med. 

Önskar er en skön  och bättre dag.....FÅNGA DAGEN KRAM IA  

Av IRJA Hagström Wikström - 19 januari 2010 01:22

 

I Miss You Comments and Graphics för MySpace, Tagged, Facebook 
  --        Nu är den långa väntan äntligen över,jag har saknad min älskade man, livskamrat enormt mycket .

       Dagarna har gått bra men nätterna har varit värst....Igårkväll ringde min A med glada nyheter,A blir utskriven från sjukhuset i UMEÅ  idag tisdag, han blir inte heller övetrflyttat till någon annan sjukhus.

Han får komma hem,vilken lyckorus,jag går på moln med lätta steg, och sjunger,jag har nog fått glädjefnatt.

Det ser hoppfullt ut, vi har fått vår tredje chans ,att leva tillsammans sida vid sida några år till.TACK gode gud.........

Värre är det för min allra, bästa bästis .Hon  miste sin man för en vecka  sedan,han gick bort i cancer,livet kan verkligen vara orättvist,de hade varit sambo många år,och gifte  sig här i höstas.  Allt såg så ljust ut,och hoppfullt.....men de hade spritt sig,de hitta nya.......

Jag och min käraste bästis vi har en kravlös kamratskap,vi träffas då och då ibland,vi vet var vi har varandra,vi håller ihop i  vått ocht torrt När vi flytta hit till byn,flytta de också några år efteråt,fast vi bor i samma by träffas vi inte varje dag....Men nu behövde vi stötta varandra HON är som en lilla syster för mig....

Och det säger en hel del........FÅNGA DAGEN >>><<< KRAM IA <<<   

 

 

Av IRJA Hagström Wikström - 16 januari 2010 01:59

god morgon glitter
Good Morgon
< Välkommen till en ny dag!!    

NU har jag glada nyheter att berätta....Min A har blivit befriat från alla slangar och  överflyttat till en allmän sal.

han får vara uppe och toffla runtomkring lite lätt,träna lungkapaciteten,andas i en flaska halvfull  med vatten,med sugrör . De är en bra träning,de kan han även fortsätta med hemma  också  samt naturlagarna har kommit igång, (toa besöket)......... SÅ nu finns det hopp om livet ....

GÅR det så här bra ,så blir hans   flytt till Sunderbynssjukhus redan till veckan .Helt underbart......Och nu kan jag även    ringa A när jag vill under dan...

Nu ska jag krama kudden, och suzza   gott,för idag lördag,är jag bjuden på middag hos våran näst äldsta dotter Annette,det är skön att sätta sig vid dukat bord.......

Önskar er alla fortsatt trevilg helg KRAM IA...  

 


   

Av IRJA Hagström Wikström - 14 januari 2010 16:32

    Hello Comments and Graphics för MySpace, Tagged, Facebook                 
 

Eftersom oron tog överhand, så kunde jag inte sova natten mot onsdag utan slumra till då och då.Tankarna virrvla runt som en karusell i hjärnan på mig, all vaken stund,de må jag säga villken pärs.....

20100113 namnsdag KNUT,Klockan 07:45 rullades mannen in för operation på Universitetssjukhuset i UMEÅ ,för Baypace (hjärtoperation) de bytt ut 6 stycken vener som de tog från benen.

Oprerationen tog 5 timmar att genomföra,till uppvakningen kom mannen klockan13:10. Hit en tills ,var allt väl,nu var det bara att vänta på uppvakningen,att få upp  till den rätta kroppstemperaturen samt att lungorna och andningen orkar börja arbeta för sin egen kraft.....

Jag fick också direkt telefonnummer, till sköterskan S som satt övervakade hos min man, jag fick ringa så ofta jag ville ,och höra hur långt uppvakningen framskridit ,Klockan 15:15 när jag ringde igen,då hade A börjat andas

för egen maskin och  plira upp  sina blå och nicka på tilltal.   INGEN  vänta   och väntaTiden går allrig så långsamt som när man väntar IGEN klockan 17:45 ringde och hörde mig för .ALLT VÄL, varför min oro inför A

är inte bara operationen,A har andra sjukdomar i sidofickan som astma och diabetes,som kan spela till ett spratt,och försvåra de hela.......
Nu är det kväll ,ringer och hör mig för ,om det har förändras något sen sist jag ringde,och mycket  rikdigt......

A hade fått gå upp och gå rund sängen och stå en stund.... MEN de bästa av allt , jag fick höra A ljuva stämma,

Villken LYCKA,det var som jag hade vunnit  högsta vinsten på lotteri.Vi prata en stund med varandra om ditt och datt,om hur A mådde och gjädje tårarna strila som niagarafallet ner för mina kinder.,I denna stund lämn den stora kumpen jag har haft under  mitt bröst,nu  kunde jag vara lite ,något lungnare.Vi sluta vårt  telefonsamtal    Puss/kram och sov nu så gott. Och de gjorde jag,tog mig en regäl sovmogon

 KRAM till dig som orka läsa allt detta,och ville följa min inre kamp. NYÅRET börja  nog så häfdigt tycker jag

Så är läget idag,A ligger nu i mellanrummet till i morron,är allt som de ska va ,flyttas han på allmän sal på fredag den 15 /1 Ska ringa A nu ikväll så.....KRAM IA <<<<< 

Av IRJA Hagström Wikström - 12 januari 2010 05:14

Tack till  döttrarna och mina vännerna som stöttar mig i min oro jag är evigt tacksam,det är en underbar känsla.Ingen nämnd och ingen glömmt!!!!

  FÅNGA DAGEN >>><<< KRAM IA <<<

 

Friends and Best Friends Comments and Graphics för MySpace, Tagged, Facebook 
 -   -   -    

Av IRJA Hagström Wikström - 11 januari 2010 23:47

GO Kväll alla underbara bloggarvänner !!!  

Har igen gjord en stenkast, på 12 mil till sjukhuset , för att besöka min man innan han blir över flyttat till   Umeå,och få mer kött på benen ....Äch jag menar förståss mer information,vad som ska göras i framtiden,I morgon tisdag klockan 10:40 lufter   ambulansflyget från Kallax Flygplats i LULEÅ, destination UMEÅ.

  Tisdagen ägnas mesdadels med att tas en massa blodprovtagningar,och  hur han i övrigt mår, A-s hälsotillståndet,. Onsdag då blir det den stora operationen BAYPACE,där  hela brötkorgen sågas upp  och fästes med klammer.nya vener tas från benet och  bytes ut.OPERATIONEN tar några timmar .

 Orolig ja vist är jag det,jag är inte så novis´ eftersom jag har själv arbetat många år inom sjukvården, och var just på hjärtavd. ......

SÅ en tid framöver kommer jag nog bara att ORKA skriva och berätta här , om ni vill följa läget.... FORTSÄTTNING följer.  

TACK alla för  er  stöd, så tacksam .

FÅNGA DAGEN >>><<< KRAM  IA >>><<<        

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Skapa flashcards