VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 20 november 2009

Älskade Dotter!!!

Av IRJA Hagström Wikström - 20 november 2009 16:06

      Hej min älskade dotter!

Ja höstlovet i NOVEMBER gick alltför försvinnande fort ,när man trivs tillsammans och få rå om varandra . Det är alltid så roligt när ni kan resa hit hem, till Piteå, det är ju en lång resa  från Stockholm och hit.Bra  gjort av Daniel som orka köra den långa vägen själv,  fram och åter ,men han har ju en bra kartläsare också...Men bäst av alla var mormors älskade PRINS och gullevän Tobias, det är inte många 6-årinar som orkar åka bil en hel dag,beundransvärd..

Och då fick ni ju ändligen äta Pite palt som ni längdat efter,fast Tobias var inte  så förtjust i . Men det blir man van  med åren. och han höll ju på  att tappa mjölktänderna, de satt ju så löst till De är inte lätt att äta palt då...

Men vädret kunde ju ha varit bättre.November är  en ryslig månad regn bara regn..FY sjutton.man får tända några ljus i höstmörkret.

TACK för den underbara   tisdagen som vi två fick uppleva tillsammans ,vår egen tid, mor och dotter,tillsammans .Sånt här kan vi ju inte göra så ofta eftersom avståndet mellan oss är allt för långt,vi får passa på när vi   är tillsammans ....Glad

Shopping i  stan,  besök på Thailänsk restaurang,där vi spisa hot,hot, Thailänsk mat,Gott gott, mätta och belåtna promenerade vi till  Filmstadens Bio och såg filmen:"" Flickan som lekte med elden"" . Film inspelat efter författarens Stieg Larssons böcker... Efter biobesöket var vi kaffe sugna  så det blev även  CAFEET och vänta på hemhämndning .... Av Anders min man..ALLting gott ,slutet gott   dagen bra.

Och allt detta där blev jag bjuden på.. Vist har jag en underbar älskad mysig  dotter..

 Det är min underbara svärson,som har invollverad mig in i IT-Världen, han är mycket bra lärare,tålmodig och uthållig , bättre lärare kan man inte få,han kan de mesta om datorer Kunskap är alldrig fel,IT-världen ä mycket spännande, få se vad jag får lära mig nästa  gång..

TOBIAS jag älskar dig mycket ,vi träffas snart igen  ...Puss o kram Glad

Tiden går alltför fort när man trivs i vaandras sällskap TACK för besöket   >>>FÅNGA DAGEN<<<<KRAM MAMMA     



                        Recept på  PITEPALT!  4-6 portioner  Tillagningstid ca 1 1/2 timme

  ca 1kg   Vinterpotatis,helst mandelpotats eller annan mjölig potatis tex King Edward, Magnum Bonum  

 1 ½ tsk Salt,3 dl Kornmjöl,1-2 dl Vetemjöl , ca 200 gRimmat Fläsk

  KOKNING: 3 l  Vatten, 1½ mk Salt    Kornmjölet kan  helt eller delvis bytas  mot Vetemjöl

  TILL;Lingonsylt tärnat stekt fläsk, kall smör som får smälta på den heta palten.


  Skala potatisen, skär den i bitar och mal den igeom en köttkvarn eller en grönsaksberedare Om pottisen rivs, pressas det ut mer vätska.Mera mjöl behövs då i degen och palten blir ""stabbiga"" . Blanda potatisen med salt och mjöl,men bara så mycket mjöl att degen kan   hanteras. Räkna också med att mjölet sväller så att degen blir fastare om den får ligga  en stund,  tex medan fläsket skärs i små tärningar. Forma degen till 12 bullar.Gör en fördjupning i varje., lägg i fläsk och rulla ihop..Lägg i palten i kokande salt vatten i rymlig gryta ca 5-6 L och den sakta sjuda  

ca 1/4- 1 timme. Ta upp dem med hålslev.  LYCKA TILL..Med Piteås  Nationalmaträtt..  Cool    

          


 
 
margit

margit

20 november 2009 21:27

Hej Irja! "Halkat in" på din blogg i kväll. Tror att jag varit inne förut o skrivet inlägg tidigare....
Läste om pitepalten....För några veckor sen så gjorde jag också palt...när jag då köpt potatisen (hård) så läste jag på kornmjölspåsen att de skulle vara mjöliga...Men det blev PALT i allafall. Och Lasse som INTE är norrlänning åt 4 stycken..och njöt han också. Ja visst är det gott!!! Minns när mamma gjorde palt så hade hon också "den gamla" köttkvarnen och malde...
Önskar dig en trevlig helg!
Kram!

http://margitholm.blogg.se

 
Love

Love

20 november 2009 21:49

Hej Irja!
Vad mysigt du haft med dotter och familj. Visst önskar man att dom nära och kära bodde närmre men kärleken man får när man träffas lever man länge på. Tobias är en duktig liten kille som du måste vara så glad för. Det är en lång resa.
När min pappa levde åkte jag jätteofta till honom i Junsele och våra barn tyckte det var jobbigt när dom var små.
Nu har en av sönerna tagit över stället så det inte förfaller.
Det var min pappas föräldrahem och där har jag mina rötter.
Oj ,vad det blev långt men det är så roligt att vara här hos dig.
Kram min nyfunna vän i norr.

Jag har ju sonen i Thailand och visst längtar jag. Samtidigt träffar jag ju honom 1 månad varje år och det är inte allla som gör med sina barn Sen är det ju så att mår barnen bra så mår vi bra.
Kan känna lukten av din goda pitepalt kanske ska jag ta och tillaga en dag för jag tycker det är så gott.

http://www.vindalou.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

21 november 2009 03:03

Hej nattvännen!
Så härligt att läsa om er dag och visst är det långtifrån varandra ni bor, men desto kärare då ni kan ses. Och däremellan är det ju ett lysande sätt att umgås via bloggarna. Vill man ibland vara lite anonymare så går det ju att umgås och visa bilder i sitt mailprogram, jag menar då ser inte alla allting *skratt*.
Den tjej som hjälper oss att städa ville en dag bjuda oss på lunch och hade köpt med sig just palt (vågar kanske inte skriva Pitepalt), hon hade köpt dem på en restaurangskola dit allmänheten också är välkomna att äta för en "hyfsad" penning. Jag som verkligen kan säga mig vara allätare tyckte det var "gôrgôtt" som vi säger här i göteborgstrakten.
På återhörande!
Kram!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

21 november 2009 08:37

Tack för att du besökte min blogg igår. Länken till din sida var bruten men jag luskade ut din adress ändå så nu är jag här och Fångar Dagen !!!
Pitepalt är det bästa min man vet men jag själv tycker inte om det. Jag gör två palter till honom och lagar mig själv något annat. Gör ungefär som ditt recept men jag river potatisen och palten blir alltid bra så jag vågar inte pröva något annat för kräsen är han på just den rätten.
Trevlig blogg du har och jag kommer tillbaka och hälsar på och läser.
Ha det gott !!!
Kram

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Från din dotter 1 av 2

22 november 2009 00:41

PUSS på dig mamma! Och tack ännu en gång för dom goda paltarna . Jag orkade uj bara 1 1/2 men sambon åt nog 4 el 5. Han passade verkligen på när det bjöds på något sånt gott. Tobias fick feber,blev trött , frusen och fick ont i armen av sprutan. Men idag var han sitt vanliga jag. Synd att du inte var här idag vi hade sånt härligt väder. SOL-igt och 10 + jag tror jag inte sett solen på 3veckor. Vi var ute och krattede bort en massa löv som äntligen ramlat ner men några e fortfarande kvar på träden men dom få vara.

 
Ingen bild

Från din dotter 2av 2.

22 november 2009 00:57

Tobias hittade till och med några tusenskönor som han plockade och jag fick. Satte dom i vatten med lejongap som fortfarande inte frysigt bort . Sambon hjälpte mig att få upp ljusslingan runt dörren, tycket det var skönt att få det bort gjort. Det blev mysigare på en gång. Nu på kvällen såg vi en Wallander film (Läckan) den tyckte jag inte var så bra. Ha det så bra och jag hoppas att du inte har alldeles för ont. Jag älskar dig pussar och kramar din dotter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards