VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg under maj 2011

Av IRJA Hagström Wikström - 31 maj 2011 01:23

   


  Rosvik har blivit utnämnd till årets by 2011, som ligger i PITEÅ s-

Kommun, Norrbotten riviera.......

     (Där vid den röda pricken bor jag )

 

  

 

Nationaldagen  den 6/6 blir  extra festlig, i Rosvik, inte bara firande av vår Nationaldag  ,  för då ska nämligen våran Kommunalråd  Helena Stenberg dela utmärkelsen ÅRETS BY,med tal, blommor och diplom , musik och sång-- och inte mindre än 15000 kronor till bya kassan, pengarna kommer väl till pass, vi satsar mycket på barn och ungdom.....

    Rosvik Norra, där bor vi i våra holkar, alldeles  ovanför Rosån, som mynnar ut i havet,Bottenviken....

  

 

  ROSVIK-

BYN, mittemellan har av PITEÅ Kommun utsett Vår by till årets by 2011....

Motiveringen lyder:" Med stark handlings- och viljekraft genomför bybor , föreningar och entreprenörer gemensamt utvecklingsinsatser som skapar tillväxt och framtidstro,

Genom sin framåtanda lägger man grunden för fortsatt stark livskraft, positiv utveckling och välbefinnande i ROSVIK.....

  

 

              

 ROSVIK kallas ofta " den ljusa byn " vid kusten.....

Här möter hav och land, skog och äng......

Genom sin underbara natur,och sitt gynnsamma läge mitt I mellan PITEÅ  och  LULEÅ, har ROSVIK blivit en eftertraktad plats att bo på.....

Nära till skog och natur,båthamnen ligger bra till i byn, skola ,dagis,pizzeria,Thai-restaurang, cafe med bageri, Konsum/post, bank ,bibliotek  presentbodan, gallerian, frisör mfl ....och kyrkan mitt ibyn....

   



 

Byn har många initiativrika medborgare och entreprenörer som engagerar sig i byns utveckling,något som ger ett gynnsamt företagsklimat och ett rikt förenings - kulturliv med stor utbud av aktiviteter ......

rosviksborna engagerar sig i viktiga frågor ,som infrastruktur och att satsa på sina ungdomar, fotboll, brottning, ishocky  mm

Festligheterna hålls i ROSENIUS-parken, som är anlaggt av  medlemmarna i trädgårdsällskapet....., vi har även loppis  varje lördag i ROSENIUS-parken,,,

 

 Nu har jag presenterat litegrann om min by där jag lever och bor, och trivs med  den underbara naturen,,, Och min trädgård..... 

   Tack alla mina vänner för era kommentarer hos mig ,,,fast jag inte har varit så närvarande denna månad maj , som närmar sig slutet, idag sista dan i maj , GRATTIS till   Petronella och Pernilla  som har namnsdag,  idag,  hoppas juni kommer med värmen.... 

FÅNGA DAGEN >>><<<< DAGEN HAR EJ NÅGON ÅNGERVECKA>>><<<

"Jag kan sammanfatta allt jag har lärt mig om LIVET i tre ord........

"  DET GÅR VIDARE".

     

  


 

 

   SWEET DREAMS <<<<                  KRAMIZ IA >>>    

Av IRJA Hagström Wikström - 29 maj 2011 11:53

Mor lilla mor, vem är väl som du ??? ingen i hela väelden

Vill gratulera alla mammor, och morföräldrar på denna dag,

Önskar er alla en skön dag med nära och kära.......

Fast det behöver inte vara en speciell dag för detta, jag älskar

min älskade mamma vaje dag och  ringer  mamma ,varje dag,

är och hälsar på mamma minst två gånger i veckan, Mamma blir 87 år

till sommarn, så man vet inte hur länge jag får ha mamma hos mig,

Så var rätt om varanndra alla dar

  

 En mor finns med från början,

 som källan till ditt liv.

 Med kärleksfulla blickar hon följer

 varje kliv ........

 

 Sen livets första måltid har

 hon bjudit  dig att smaka.

 Hon ger dig av sin omsorg,

 utan krav att få tillbaka.......

 

 Hon tas så lätt förgiven,

 som lindring av besvär.

 Och sällan blir hon tackad

 och sedd för den hon är..... 

 

 I livets alla skeden förblir,

 hon dock densamma.....

 Din alldeles unika,

 högt älskade  mamma......


 FÅNGA DAGEN, Kära vänner KRAM IA      

Av IRJA Hagström Wikström - 19 maj 2011 02:39

  

 

 

 

ETT litet livstecken från mig, ja,ja jag vet att jag borde ha varit närvarende här, men tyvärr kan  jag  inget göra åt, när reumaspöket börjar härja,,, önskar såna här gånger att man kunde byta kropp.... Ler 

 

     

     

  

    Jag glömmer aldrig den våren , för länge,länge sedan, jag var väl ungefär åtta eller tio år gammal,,,, när det snöade den sjuttonde maj ...För det skulle ju bara firas, Det var firandet av Norges nationaldag, och det hade vi ju också nu i början av veckan  men det snöa inte precis, men det var inte långt borta, att det skulle till att dala ner några snöflingor, så kall maj som vi har, har vi nog inte haft så länge jag kan minnas....

Nu tillbaka till berättelsen och minnet.

Det var  sjuttonde maj och Norges nationaldag, så det är väl därför som de etsat sig fast lite extra i minnet .......

Jag minns att det var rena chocken och kaosrt som uppstod för familjen, och jag kan fortfarande se mig själv stå och stirra upp mot himlen , och dessa miljoner stora fluffiga snöflingor som  i sakta mak  dala ner genom luften och landade på det uppdukade nationalkaffebordet ute i trädgården........

den tiden var jag hemmahörande utanför Bergen.......

 

  

 Här längre upp i Norr tycker vi inte att det är så märkvärdigt med snö långt in i maj..... Och uppe i fjällvärlden kan det till och med komma  en snabb snöby mitt i sommaren, har ju  även upplevt att marken varit vit av snö på midsommaraftons morgon......

Ibland glömmer vi bort hur enormt stora skillnader det är i klimat  mellan södra och norra SVERIGE........

   

 

     Det fejas och planeras till bröllop, våran yngsta dotter MARIA gifter sig med sin Mattias på pingataftonen i Kalix kyrka.....

 

 

 

     När vi var och besökde S-holm i Påskas så passa jag på att inhandla mig en ny  sommarklänning som jag ska inviga till Marias bröllop.....

 

 Så här der den ut, den blir nog sommrig och fin,,,,, eller vad tycks ???? 

 

 

Nu är vi mer än halvvägs in i maj, och det är så in i norden kallt, kan faktiskt inte komma ihåg när vi sist hade en så kall maj.... det tar på humöret och reumaspöket lever sitt eget liv just nu, inget sammarbete alls , LER.lederna svullnar upp och fingrarna är som  prinskorvar, och kroppen värker som F.. man kan ju bli purken och less med detta här.....

Så jag mår inge vidare bra, just nu  ,,, därför har jag inte orkat att vara närvarande här på blogget, hoppas ni har lite överseende med mig....... 

 

  

 

 Jag vill tacka er  mina vänner för era trevliga kommentarer TACK till : Lillis. Margaretha, Love, Glimz, Margit, Spanaren, Monica, Ruth, Skogsnuvan Anita, Annsepanse, Wiper, Kerstin, Madde, Mija, Calma och Gerty.....

  

 

 Bilden är från min  skrivar och blogghörna,,, på väggen ser ni FÅNGA DAGEN, och dessa små möss fick följa med mig hem från Västerås, och nyöppnade IKEA,  när vi var på besök hos Margit och Lasse,  i April......

SÅ mina vänner Fånga  Dagen, Dagen går ej i repris........

 Dagens Citat : Livet  är det som händer,,, medans du gör upp andra planer.........

  SOV GOTT

KramiZ  IA..........

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Skapa flashcards