VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 29 november 2009

Nu tändes tusen adventsljus!

Av IRJA Hagström Wikström - 29 november 2009 02:18

Adventsfint !

I dagar ska det pyntas,i varje hem och hus, det   är ju 1-advent !!! DE ska  städas och dammtorkas putsa fönster hänga upp nya julgardiner  vaska golv i ,varje  vrå , donas och fixas. sedan  ska de sökas i varje föråd och vind,efter  kartongrna  med adventstakar och stjärnor .Det kräver sin arbetsinsats....Redan för ett par   dagar sedan lyste adventstakarna i många fönster.Väl tidigt för min smak, jag vill hålla på traditionen, tänder adventsstakarna på söndagsmorgonen. .......HUR firar ni JULEN ???    Överflöd,,gemenskap ,,traditions enligt,,ensammen,, arbetar,, på resa,, utomlands??? BERÄTTA gärna. 


                   ADVENT  !

         Vita flingor falla

         i frostig  vinterdag

         Naturen så stilla

         den väntar högtidsdag.


        Det är advent på jorden

        vi tänder åter ljus

         som värmer våra sinnen

         då mörkret faller på


        ADVENT, en stilla väntan,

        som förebådar jul

        LJUS i vintermörkret

        då dagarna är grå


   Tänd ett ljus, och låt den brinna , men kom också ihåg att släcka !

    FÅNGA DAGEN    KRAM IA <<<<<<


 
 
Lena

Lena

30 november 2009 17:55

Kära Irja!
Vilken fin dikt...vems är orden?

Från att ha varit otroligt traditionsbunden i mitt/vårt julfirande så har först mammas död spelat väldigt stor roll till förändringen hur vi firar numera, eftersom vi alla samlades hos mamma och pappa på julaftons kväll, det var mina tre syskon och jag med respektive familjer. Sedan dess har ju familjerna vuxit i och med att våra barn också fått barn *skratt*.
Sedan 1990 då mamma gick bort splittrades den "stora klanen" och vi syskon firade med våra barn o barnbarn. För oss innebar det att vi firade här några år tills min sjukdom konstaterades 1995. Därefter firade vi växelvis hos son eller dotter. Då jag inte längre orkar följa med har det blivit att sonen med familj kommer hit på julaftons eftermiddag och dottern och hennes familj kommer hit på juldagen.
Eftersom min man och vår dotter är extrema då det gäller mat så har vi kommit överens om att var och en äter hemma hos sig och då viträffas blir det något lättare som t.ex frukt & godisbord eller ibland bara kaffe o dopp. Men vi träffas och det är huvudsaken =D. Julklappar ger mannen och jag numera bara till våra tre barnbarn som nu är stora nog att handla själva så det blir insatt "en peng" före jul på föräldrarnas konton och alla är nöjda med detta arrangemang.
Varma kramar!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
margit

margit

1 december 2009 01:25

Hej IRJA! Sände dig en liten nattadvntshälsning och önskar dig en fin tisdag!!
Kramen/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Lena

Lena

1 december 2009 20:06

Hej igen Irja!
Kom på att jag bara skrev och skrev i mitt tidigare inlägg utan att fråga hur DU firar din jul vilket jag självklart skulle vilja veta. Så om du skriver och berättar blir jag jätteglad =D

PS. Nu har vi fått liiite vinterkänsla här nere på västkusten, men bara - 4°, men natten som gick såg helt underbar ut med en stor fullmåne och klart fint väder.
Många kramar

http://roshultskan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards