VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

MÖRKLAGT-VINTERSOLSTÅNDET !!!

Av IRJA Hagström Wikström - 21 december 2009 13:41

  Om det är till någon tröst,värre än så här blir det inte.

Idag inträder nämligen  VINTERSOLSTÅNDET, den mörkaste dagen -tiden på året.Detta fenomen.Denna tid på året då   solen når sin lägsta punnkt över  horisonten.

Vi är på väg mot ljusare tider, oj så skönt.....

DE milda vintrarna , med gröna gräsmattor ända in i december skrämmer mig.DE stora hotet är klimatförändringen.Men vi i lilla Sverige kan inte ensam förändra det.ALLA måste vara med och hjälpa till fören gemensam framtid.

DET blir en vit jul ,tack och lov ,men jag kan inte låta bli att reflektera över vädret ena dagen snöstorm, nästa dag kallt 25 -28 grader, dagen efter 0-+ och regn.  

När barnen var små byggde vi snökojor ,åkte skidor och pullka och gjorde snögubbar.Idag är de  allt  det, nästan omöjligt.

JULMYSIGT!!! Nuär det bara några dagar kvar  innan julefriden infinner sig.den tid på året, när jag föredrar hemmet, Lungna och lata dagar med film   , böcker   och tända ljus.Men gemenskapen överväger mycket mer samt att maten smakar dessdo bättre när man är fler,och barnaögon tindrar ikapp med julljusen och av  förväntningar,  och spännda väntan på  TOMTEN .  

De flesta av oss har nog välldig likadant när det gäller JULGRANS-ritualen......

När jag var barn, då hade vi en rikdig gran som pyntades med  de  nordiska flaggorna, silverfärgade ljushållare och tända ljus,samt  flätade halm   hjätan och boggar och smällkarameller, Granen klädde mamma kvällen före julafton.Så när vi barnen  vakna på julaftonsmorgonen, då viste vi  att det var den dagen TOMTEN skulle komma,SOM barn bodde  jag i en stor Falurödfärgat  med vita knutar Norrbottensgård ute på landet, vi hade ju en stor bondgård ,så jag är en rikdig landlolla. När jag bilda min egen familj tog man den traditionen med sig, fast då med plastgran och el julgransljus ,men när vi är bara på två,och det är inte så ofta,, då har vi en utegran, då är det vädret som pynttar den.

NU är det mesta packad och klart, inför den långa resan,  julklappar,  hunden och mannen,ler hi hi .


      TILL ER ALLA BLOGGARVÄNNER VILL JAG TILLÄGNA DENNA SÅNG !!!    

                                   HALLELUJA ***

          Det finns en sång som säger allt

          Som värmer när det blåser kallt

          Som lockar dig att gråta eller jubla

          Den har någonting som griper tag

          Och leder dig från natt till dag

          Plötsligt vill du sjunga......

                HALLELUJA

         De visar att vi hör ihop

         Som en försiktigt glädjerop

         Förenar det oss i det bitterljuva

         Det liv vi måste klara 

         Med allt vi tog och allt vi gav

         Så vi kan våga ropa

               HALLELUJA

         Alla drömmar vi har drömt

         Det vakra som vi nästan glömt

         Finns kvar och vi kan inte längre ljuga

         Du ropar och man hör din röst

         Du hör ett ord som ger dig röst

         Ettnaket och ett enkelt

               HALLELUJA

         Det är en sång om  enkelhet

         Den lilla som vi alla vet

         Den talar till det vackra och det fula

         Den badar oss i månens sken

         Så skälvande men ändå  ren

         Ett sprucket men ett vackert

              HALLELUJA

  GOD JUL GOTT NYTT ÅR*** MRTTY CHRISTMAS AND A HAPPY NEW YEAR^***

 JOYUEX  NOEL ET BONNE ANNEE***GOD JUL OG NYTT ÅR***

 FROHHE WEIHNACHTEN UND EIN GUTES NEUES JAHR***GLAEDELIG JUL OG GODT NYT ÅR *** HYVÄÄ  JOULUA JA ONNELISTA UUTTA VUOTTA*** BOAS FESTAS E FELIZ ANO NOVO***   FÅNGA DAGEN*** KRAM IA***      

 
 
lillis

lillis

22 december 2009 07:13

Den sången är så fin som du bjuder på. Det är skönt att vi går mot lite ljusare tid.Kör försiktigt när ni ska ut på vägarna
God Jul och Gott Nytt År önskar jag dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

22 december 2009 07:37

Jag känner igen mig i din berättelse om julen förr och jag har tagit med mig det som jag tycker jag vill bevara. Tiderna ändras ju och julen med den ...
jag önskar dig ...
EN GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR så hörs vi när du är tillbaka igen. Hoppas resan går bra och att du får en fridfull jul.
KRam från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Love

Love

22 december 2009 10:28

Tack min kära vän för den fina sången.
Ta det försiktigt på vägarna och ha det bäst.
Bamsekram i juletid.
Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards