VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 2 december 2009

Av IRJA Hagström Wikström - 2 december 2009 23:32

Hur jag firar julen!!!   

I natt var snödrottningen i farten, med sin snöspö och strödde sina snöflingor över vår sköna natur. Allt var under ett täcke av vinter vitt snö, underbart vackert. Dagen bjöd på lite jobb,de blev snöskott (ning): HI ,hi Och en skogspromenad,med fyrbenta knähuden    LUCKY, som sprang före lekfull och av glädje i den nyfallna dunlätta snön. Skogen var också betäckt  i vintervitt, som att komma in till snödrottninges vinterpalats.Beundransvärd stod jag där och betrakda denna vinter vy.Våra dagar är ju så korta nu,   när solen   sakta börja dala ner, kom kylan.Kung Bore kom på besök,och med kylan,kylan kom smygande det blev kallare och kallare.....

DEN mörkblå/svarta kvällshimmlen var stjärnklar med full måne   i sällskap av Norrskenets virvlande eldflammande dans.  Villken  bedårane skådesspel vacker syn på himmlavalvet......

Idag  strålade vintersolen från en klarblå himmel och temperaturen 0...

Snart kommer väl fröken TÖ på visit  också.

Förhoppningsvist blir JULEN vit.Så nu börjar jul känslan ta fart.


PÅ tal om julen, fick jag en förfrågan om hur jag  vi firade julen?    

OM möjlikheten ges, så med alla barnen och barnbarnen, barnbarnsbarnet ,FAMILJEN, nära och kära, gemenskapen är vikdig för mig , men så är inte fallet ......(.Fast julkänslan kandas av sorg och saknad efter min bortgågna storebror som gick bort juldagen 08).....

 Möjligheterna är omöjligt i dag, det var lättare när alla barnen bodde hemma ALL mat var  tilllagad i förväg av mig själv.Eftersom jag också är kock.

Julaftonen började med sovmorgon om det var möjligt..Julstrumpan med en liten julklapp   Jullunch: tomtegröt (risgrynsgröt)med skinksmörgås.Mycket av maten förbereda,glöggoch pepparkaka,  potatisen koka under tiden KALLE var på TV,   Efter KALLE var det dax för julmaten.Inte så många sorter, bara favoriterna: SILL, lax löjrom och jansson, skinka,älgköttbulla, prinskorv.spjäll,ägg ost,omelett,potatis grönsallad och doppigryta ,bröd ;SNAPS till sillen, den som vill ha julmust eller julöl.Efterrätt :  Jultårta och   kaffe,   (glass)   Likör eller CONJAC..

TOMTEN   kommer till alla snälla barnen ,(då menar jag barnen)JULKLAPPSUTDELNING     Klockan 18:30 -19:30    SEDAN JULsånger       och jullekar,spel. KVÄLLEN slutar med kvällsvicknick Jansson eller varm -korv med bröd ...I sena kvällskvsten tack och godnatt ...


DEN som orkar stiga upp  på juldagsmorgoen bar  det iväg till julottan.Detvar så skönt att sitta  däri kyrkan och höra barnkören sjung Julpsalmerna........SÅ har vi firat jularna när barnen varsmå och hemmaboende.NU bor våra barn rundom i Sveriges land    SÅ i år    bilar vi ner till Stockholm och firar julen där.

Ifjol hade jag dom flesta hemma till jul....


       FÅNGA DAGEN          KRAM IA     

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards