VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 18 december 2009

JULTRADITIONER:NÄR KLÄR DU DIN GRAN !!!

Av IRJA Hagström Wikström - 18 december 2009 01:03

 Hej alla bloggarvänner !!!    

Lite fakta: om vår JULGRAN,Seden att pynta en gran till jul kom till vårt land på 1740-talet.Julträden då var adelns gods och herrgårdar, man kunde få se dem som små träd i krukor eller ibland upphängda i taken !

Först i slutet av 1800-talet trängde ganen bort de äldre, mer bondska  trädprydnaderna även ute i stugorna

 Men från början kom seden från Tyskland,I Tyskland fanns seden  att pynta en gran till jul redan på 1600-talet. 

Det var Tysland som var initiativtagate med allt  som har med jultraditioner och pyntandet att göra ,det var därifrån de mesta  influenserna kom .

De Svenska granarna var i allmänhet dekorerade med levande ljus och godsaker som frukt och konfekt.

det blev allt vanligare att familjerna började tillverka sina egna prydnader av papper och halm

På 1880-talet fanns det färdiga jugransprydnader att köpa.

De finaste importerades från Tyskland. De första   prydnadstomtarna kom också till Sverige från Tysklad på 1800-talet.   NÄR pyntar du,ni era julgranar,1-2-3-advent  eller till LUCIA  eller kvällen före julafton ???

Visste du , att var tionde svensk kan få snuva och huvudvärk av julgranen.

Orsaken tros vara sporer av utomhusmögel, som frodas bland barren när de hamnar inomhus.Enligt Astma Allergiförbndet är det bästa sättet att komma åt problemet,är att slänga ut granen.

Även plastgranen kan ge  allergiska  reaktioner ,om den stått på vinden och samlat damm sedan förra julen.......så om du har möjlighet så  duscha granen,(plast som riktig gran )

SÅ SLIPPER DU EN BARRANDE GRAN:

*Låt granen gradvis vänja sig vid husvärmen...

*Spreja granen  med vatten då och då,på samma sätt som man duschar

blommor ...

* Vattna mycket -utan socker eller magnecyl...

*Skär skårori granens fot...

*Gäller ej plastgran, ler hi hi hi...     

   Berätta gärna, jag är nyfikrn >>>> JULKRAM IA <<<<<<     

 
 
lillis

lillis

18 december 2009 13:42

Vad kul att få lite fakta om granen av dig.Har inte haft någon julgran dom sista åren och har inte plats för någon,men jag har en liten söt kottegran.
Önskar dig en bra och skön helg
Kramen

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Solan

Solan

18 december 2009 17:26

Tusen tack för din trevliga berättelse om granens historia.
Själv har vi haft plastgran de sista åren men det har hänt ett par ggr att den fått en skvätt vatten av min kära man
Kram.

http://m-fors.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

18 december 2009 19:21

Kära Irja!
Här flödar informationen minsann...intressant läsning!

Vi har inte haft innegran de senaste åren, men då det begav sig skulle den in och kläs dagen före julafton...maken satte i ljusen och vi andra klädde den med nästan enbart röda kulor i sidenband och glitter, vi ändrade det sedan till ett par dagar före julafton, så att vi kunde njuta lite längre. Sedan barnen flyttat ut fortsatte mannen och jag på samma sätt.

Jag kommer ihåg de levande ljusen i granen från min barndom, det är det nog inte många av dagens bloggare som gör =D

Berätta gärna om dina traditioner med gran och pynt för som du skrev så är det roligt att ta del.
Många innerliga fredagskramar !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Din Dotter

19 december 2009 00:04

God kväll i stugan!! Nu när jag läser om julgranar så skulle jag inte vilja vara utan någon.Den älskar jag att klä med fina kulor ,ljus och glitter.När jag var barn så gillade jag att göra fina decorationer men nu kommer jag inte ihåg hur man gör några kan jag nog . Men ibland kan det vara svår att hitta såna där papper man ska ha . Jag brukar klä granen några dagar före så att det inte blir allt för stressigt man ska ju slå in klappar, städa och laga jul mat också. Minns du när jag var liten och en utav våra älskade katter klättrade upp för julgranen ... Det såg ju nästan ut som på jul Kalle ankan. Då Musse och Pluto tar in en gran och som de decorerar redan är bebodd av Piff och Puff och då Pluto försvinner in i granen han också.När han har märkt att det är två små snyltgäster som finns i granen. Sådan tur att inte allt för många fina kulor gick sönder. Men det var skoj att se * ler* . Jag har plast gran som är ganska ny köpt .Orkar inte med en massa barr och så har jag hört att det finns en massa äkliga små odjur i riktiga granar. Många pussar och kramar Annkatrin

 
Ulla

Ulla

20 december 2009 16:56

Hejsan, tack snälla för kommentaren inne hos mig. Här är de minus 6,9 grader nu kl.16.54 Börjar bli någorlunda temp. Hade minus 22 i förrgår och igår minus 12.
Snö, ja kanske 1 dm. räcker för min del.
Får ÖNSKA DIG/ER EN RIKTIGT GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.
Kram Ulla o Brian

http://ladyinblue.bloggplatsen.se

 
Love

Love

20 december 2009 17:00

Kära vän!
Ingan jul utan gran. Från när jag var liten kommer jag ihåg att pappa och jag var ute och hämtade granen som stod på farstubron tills julafton. Då klädde vi den på morgonen med vackra kulor, fåglar med långa stjärtar, fina saker i olika färger som smakade socker och levande ljus. Oj jag höll på att glömma julgranskaramellerna som vi hade gjort.
När jag själv blev mamma klädde mannen och jag granen när barnen lagt sig kvällen innan julafton, men då var det inte levande ljus. Allt eftersom tiden gick fick granen flytta in tidigare och vi hjälptes alla åt att klä den vid Lucia.
Med huset fullt av katter har vi ofta en pyntad gran med ljus på altanen. Ska barnbarnen vara här på julafton måste den stå klädd och fin i vardagsrummet med lujklappar under när dom kommer.
Då gäller det att hålla dörren stängd för annars händer samma sak som hos er.
I år har ingen gran flyttat in utan jag njuter av dom snötyngda granarna utanför fönstret, men än är det inte julafton.

Bamsekram till dig från mig.
Love.


http://vindalou.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards