VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 8 december 2009

Av IRJA Hagström Wikström - 8 december 2009 23:55

LUCIATRADITION !!!!    

Nu mina trevliga bloggarvänner, ska jag för er berätta ett av,mitt barndomsminne från skoltiden, året var 58,nyss fyllda 12år    (dagen före). Jag hade blivit utvalt till skolans Lucia,NEJ,nej inte jag inte,det kunde inte vara  sannt ...   En  Lucia av tradition skulle vara ljus med  långt hår och    lång, och det var ju inte jag.Moccabrunt midje långt självlockit hår, Det var ju inte  passande ,det var ju skolans populäraste tjej som skulle vara Lucia,hon var ju förhandstippat.Det blev tissel och tassel i  de  tjejgänget ,hon var ledarn i  gänget.  Dit tillhörde inte jag,,,,,,,Jag     är  mörk, med stora sneda mörkbruna rådjursögon, och invandrare,jag var ju annolunda i deras ögon . Så skoltiden var inte alltid så roligt ,det var mobbning redan den tiden

Jag var ju den utvalta,  skolans LUCIA, stolt med högburen huvut bar jag kronan me tända ljus och sjöng:  Natten går tunga fjät . Med glädje samt med vemod blickar jag tillbaka till den tiden.Men LUCIA för mig är en mysik tradition.Tycker jag

Jag minns med glädje  de åren när döttrana var små, klädd i vitt och ljus i hår,spred ljus och skön sång   ,värme glädje  i våra hus,de lussade hos alla i kvarteret,de ville glädja alla människor med sitt budskap

Den tiden är förbi ,men jag kan  fortfarande förnimma  mig doften av lussebulla och pepparkakor.

TÄNKVÄRT : En vacker sång sopar dammet från hjärtat......

Ge vänskap och värme till din vän---- allt vad du ger får du igen <<<

Så alla de som gjorde livet surt för mig i skolan, är förlåtna....


NU förtiden sitter jag framför   TV med min kaffebricka   , lussebulla och peparkakor . och ser på LUCIA, DE är fortfarande mörkt på morgonen,men med tända ljus och   av skönsjungande julsånger  är njutningen underbart    


           Natten går tunga fjär runt gård och stuva.

                Kring jord som soln förlät,skuggorna ruva

                Då i vårt mörka hus stiger med tända ljus

                Sankta LUCIA,sankta lucia, sankta lucia

                Natten var stor och stum.

                Nu , hör, det svingar i alla tysta rum sus

                som av vingar.

                SE, på vår tröskel står,vitklädd, med ljus

                 i hår. Sankta Lucia Sankta Lucia


  Än sitter den gammla Lucia sången kvar i mitt minne,så än så länge är man inte gumman så senil ...  Jag  vill gratulera alla de som fyller år i december ,grattis, grattis i efterskott och i förkott......

OCH tack till alla ni som tittat in till mig,ingen mämnd ingen glömd

                     <<<<<< KRAM IA >>>>>>   



Av IRJA Hagström Wikström - 8 december 2009 00:28

  Helgen som gått, var friktionsfri inga missöden. VI hade det trevligt och underbart tillsammans.Det är de alltid när barnen med familj kommer och hälsar på.Maria  passa på att besöka en skolkamrat, sen de gick i gymnaset.  Alva ville följa med, men Lucas ville stanna  kvar, han tyckte det var roligare  att åka bobb  i kälkbacken och busa med Lucky  , och ha snöbollskrig  med morfar.  Spännande för en treåring. Även spännande att sova över.De roliga  har också ett slut,så söndagseftermiddag var det dax att vinka av, med puss och kramar. Man  är lite  mörbultad efter helgens övningar,man är ju så ovig numera och så har man lite träningsvärk. Ätit  och fikat gott och dragit på sig extra  kalorier redan, hur ska de här sluta,det får bli en senare fråga. Men redan idag  var jag tvungen med en långpromenad,  Lucky var förstås glad över de , halvvägs träffa vi på dotten Annette och mormors chef barnbarnet Melker,vi slog följe,det var sköt ute , två plusgrader I södagskväll var fröken Tö i farten,de hade börjat  regna   ,men snön var kvar ännu idag.

Vist  Annkatrin är et tur att vi har de NORRLÄNSKA  läggningen och disiplinet hur skulle de annars gå.Det är bättre att vara  lugn och sansad, temperamentet tar vi fram när det behövs.....

Hoppas ni bloggarvänner också haft en gemutlig helg

   Ett stort tack till er: Margit, Lena, Love  samt min dotter  AK.

Och till er  alla andra bloggarvänner, kom gärna med era komentar,  i alla åldrar,


 åldern har ingen betydelse, det är bara en siffra.Känner ni för så är det välkommet!!! 


 >>>>>>>FÅNGA DAGEN<<<<< KRAM IA<<<<<  

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards