VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

ETT AV MINA BARNDOMSMINNEN >>> OCH FIRANDEN AV 17 MAJ >>>

Av IRJA Hagström Wikström - 19 maj 2011 02:39

  

 

 

 

ETT litet livstecken från mig, ja,ja jag vet att jag borde ha varit närvarende här, men tyvärr kan  jag  inget göra åt, när reumaspöket börjar härja,,, önskar såna här gånger att man kunde byta kropp.... Ler 

 

     

     

  

    Jag glömmer aldrig den våren , för länge,länge sedan, jag var väl ungefär åtta eller tio år gammal,,,, när det snöade den sjuttonde maj ...För det skulle ju bara firas, Det var firandet av Norges nationaldag, och det hade vi ju också nu i början av veckan  men det snöa inte precis, men det var inte långt borta, att det skulle till att dala ner några snöflingor, så kall maj som vi har, har vi nog inte haft så länge jag kan minnas....

Nu tillbaka till berättelsen och minnet.

Det var  sjuttonde maj och Norges nationaldag, så det är väl därför som de etsat sig fast lite extra i minnet .......

Jag minns att det var rena chocken och kaosrt som uppstod för familjen, och jag kan fortfarande se mig själv stå och stirra upp mot himlen , och dessa miljoner stora fluffiga snöflingor som  i sakta mak  dala ner genom luften och landade på det uppdukade nationalkaffebordet ute i trädgården........

den tiden var jag hemmahörande utanför Bergen.......

 

  

 Här längre upp i Norr tycker vi inte att det är så märkvärdigt med snö långt in i maj..... Och uppe i fjällvärlden kan det till och med komma  en snabb snöby mitt i sommaren, har ju  även upplevt att marken varit vit av snö på midsommaraftons morgon......

Ibland glömmer vi bort hur enormt stora skillnader det är i klimat  mellan södra och norra SVERIGE........

   

 

     Det fejas och planeras till bröllop, våran yngsta dotter MARIA gifter sig med sin Mattias på pingataftonen i Kalix kyrka.....

 

 

 

     När vi var och besökde S-holm i Påskas så passa jag på att inhandla mig en ny  sommarklänning som jag ska inviga till Marias bröllop.....

 

 Så här der den ut, den blir nog sommrig och fin,,,,, eller vad tycks ???? 

 

 

Nu är vi mer än halvvägs in i maj, och det är så in i norden kallt, kan faktiskt inte komma ihåg när vi sist hade en så kall maj.... det tar på humöret och reumaspöket lever sitt eget liv just nu, inget sammarbete alls , LER.lederna svullnar upp och fingrarna är som  prinskorvar, och kroppen värker som F.. man kan ju bli purken och less med detta här.....

Så jag mår inge vidare bra, just nu  ,,, därför har jag inte orkat att vara närvarande här på blogget, hoppas ni har lite överseende med mig....... 

 

  

 

 Jag vill tacka er  mina vänner för era trevliga kommentarer TACK till : Lillis. Margaretha, Love, Glimz, Margit, Spanaren, Monica, Ruth, Skogsnuvan Anita, Annsepanse, Wiper, Kerstin, Madde, Mija, Calma och Gerty.....

  

 

 Bilden är från min  skrivar och blogghörna,,, på väggen ser ni FÅNGA DAGEN, och dessa små möss fick följa med mig hem från Västerås, och nyöppnade IKEA,  när vi var på besök hos Margit och Lasse,  i April......

SÅ mina vänner Fånga  Dagen, Dagen går ej i repris........

 Dagens Citat : Livet  är det som händer,,, medans du gör upp andra planer.........

  SOV GOTT

KramiZ  IA..........

 
 
lillis

lillis

19 maj 2011 07:10

Så roligt att du är tillbaka vännen.
Vad kul med bröllop och vad fin klänning som du kommer att inviga på bröllopet
Önskar dig allt gott
Ha en bra dag
Kram på dig

http://danslillis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

19 maj 2011 13:05

Tack käraste Lillis ,
det värmer alltid gott att få kära hälsningar från sina bloggvänner .....
Bara det skulle bli någon värme också, det vore inte helt fel,,, de vore toppen....Men nu har det varit regnit och kallt i veckor,, nej jag vet att vädretsmakter kan man inget göra, man får bara gå och hoppas på bättre tider,,, Ler....
Ha en underbar bra dag du också vännen.....
KramiZ IA.....

 
Spanaren

Spanaren

19 maj 2011 08:40

Men är du en glad norska som bor några mig från mig ;.) Hur blev årets firande för dig då?

Söt klänning och verkligen söt!

Hoppas att du är rädd om din värkande kropp och klär dig ordentligt och badar varmt och vilar och kurerar dig så gott det går ;.)

Det gäller att ha intressen när kroppen värker så att man kan glömma av sig då och då ;.)

Förresten så kul med bröllop!

Krya på dig och ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 maj 2011 15:27

Vilken ursnygg klänning. Den blir fin att ha till bröllopet.
Här har det varit varmt och kallt och lite av varje med häftiga kast. Det är i alla fall grönt nu och jag har tagit mitt första dopp i sjön.
Synd att du ska ha värk hoppas det blir bättre när det blir varmare

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

19 maj 2011 18:19

Roligt att du ger ett livstecken från dej....förstår att det är jobbigt med din värk.Visst är det stor skillnad på klimatet här och uppe hos dej.Här har vi ju haft rena högsommarvärmen för ett tag sen,men nu är det mer normala temperaturer.Häggen blommar för fullt och syrenerna är i knopp,en härlig tid vi går till mötes.Jag hörde förresten göken två gånger samma dag för en dryg vecka sen.

Ha det nu så bra du kan...kram Monica

http://violett.bloggplatsen.se

 
Maggan

Maggan

19 maj 2011 22:05

Jag blir alltid så glad att få titta in i din blogg även om du inte skriver så ofta.Det gör ju inte jag heller.Och det är ju inte så viktigt att skriva ofta. Hellre vänta då och ha något att berätta.
Men jag förstår att det är svårt med din kropp. Jag är ju själv reumatiker så jag vet. Det kyliga vädret gör ju inte saken bättre heller.
Vilken fin klänning du inhandlat till bröllopet. Själv ska jag på barndop i juli.Så då får jag väl också skaffa mig något nytt.
Jag önskar dig min kära vän att du ska må lite bättre och att värmen kommer snart till er där oppe i norr.
Kram.

http://margaretha.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

19 maj 2011 23:03

Men kära vän så tråkigt att du mår dåligt. Förstår att det är jobbigt att blogga då.Kylan slår sig verkligen på lederna.Det var ju så varmt i April,men Maj har varit betydligt svalare.
Vilken underbar klänning du köpt. Du kommer göra succé på bröllopet,skulle gärna vilja se en bild på dig sen i den.
Nu får du krya på dig,
Varma kramar vännen!

http://mithasplace.wordpress.com

 
Madde

Madde

20 maj 2011 11:26

Hej kära Irja! :D

Låter inget vidare med värk i kroppen inte. Hoppas den har blivit mildare sedan du skrev här sist. Underbart det låter med bröllop och jag håller med Lillis att sommarklänningen du har skaffat dig är jättefin. Kommer passa perfekt till den stora dagen kan jag lova. ;-)

Passar också på att önska dig/er en underbar och härlig helg!

Många många kramar! :D

http://www.mads.bloggagratis.se

 
Ninz

Ninz

20 maj 2011 19:44

Vännen, det är tufft att bära på en så svår sjukdom. Bra att du tar hand om dig :)
Kramizen Ninz (tidigare Glimz)

http://ninz.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

21 maj 2011 09:23

Välkommen tillbaka, var rädd att det hade hänt något uppe hos dig. Jobbigt när verken i kroppen sätter stopp för rörligheten. Har misstänkt att du kommer från Norge precis som jag gör, ett och annat Norskord kommer i mina kommentarer. 17 maj är en stor högtid, att det kommer snö denna dagen var en katastrof, men liknande minnen har även jag från barnaåren, det var en stor besvikelse. Nu mera firar jag inte denna dagen.
En riktig söt klänning har du införskaffat till bröllopet, så somrig och söt.
Inget riktigt sommarväder här nere just nu även om solen tittar fram lite då och då, isiga vindar, det kräver åter strumpor på fötterna.
Ha en riktig toppenhelg så du får plantera och röja i trädgården.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

21 maj 2011 12:15

Käraste vennen,,,
Idag ännu en stormig dag, men, solens strålar orkar inte rikdigt värma oss igenom blåsten,Mår
något bättre idag, så då är det väl hopp om live, idag ska jag roa mig med att plantera om mina tomatplantor i större pott/iväxthuset är det vindstilla och varmt,,,,
Ja man set framemot bröllopet, och vår vackra dotter Maria, stå där framme vid altaret och säga ja til sin Mattias,,, och att få träffa barnbarnen,
Ja det är svårt att hitta något snyggt, när man laggt på kilon på kilon under alla dessa år,och man har inte alltid orkar gå sina dagliga promenader , för värken i lederna.... Och så finns det ju mer att välja i S-holm, utbudet är stort ,,,,,
HA det bäst vennen , HADE,KramiZ IA

 
ansepanse

ansepanse

21 maj 2011 10:58

självklart har vi överseende med dig vännen, jag själv plågas ju också av både reumatiskt och fibromyalgi och dessutom typ 1-diabetes, just nu är högerhandens fingrar prinskorvaktiga men jag är envisheten själv :)
jag har ett minne av att det snöade här en första maj, så mycket att det blev helt vitt på backen, och då bor ju jag mycket längre söderut än du
hoppas att värmen kommer upp till dig snart så att dina leder mår lite bättre
bamsekramar till dig vännen

http://kinaguld.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

21 maj 2011 11:55

Hej vännen,
Ibland är det bara att gilla läget,jag brukar inte klaga om min sjukdom, men nu har värken satt i alldeles för länge,och då bir man grinig , man orkar inte höja rippan på smärtgränsen allt för högt och länge, det finns gränser vad man orkar och tål med ,,, det är de kalla stormarna från havet, och kylan ,men man klagar väl om det blir allt för varmt också...... LER
Ska ut och påta i växthuset, där är det vindstilla,,, Ler,då glömmer man bort de onda ett tag,,,,
KramiZ IA

 
calma-s

calma-s

21 maj 2011 23:07

hej på dej
Hoppas du mår något bättre,men som du säjer,inte mkt att göra åt,
Ibland tyar man inte bara med det onda,när det blir för jäkligt,
önskar dej allt gott som går
Varm kram från Calma:=))

http://calma-s.bloggplatsen.se

 
kristina

kristina

23 maj 2011 08:59

Det låter så roligt med brölopp och en så fin klänning du har hittat. Det är så roligt när det händer possitiva saker i vardagen. Att gå omkring med värk tar ner humör och allt.Ett bra och lärorikt citat du gav oss.
Kram på dig och ha det så gott.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

24 maj 2011 14:14

Hej vännen!
Vi missade varandra och har tagit ett tufft andetag och är tillbaka. Ser att du också pausat lite och det kan man behöva emellanåt. Tråkigt att du har värk och sådant är aldrig skoj. Lider med dig stackare!
Ser ju lite ljuspunkter trots allt som det stundande bröllopet och din fina klänning. Oj vad du kommer att vara vacker och hoppas nu att du inte drar blickar bort från bruden bara *ler*

Snö vill vi inte ha mera och det räcker att se det på TV rycker jag...haha.

Kramen till dig och ha det så gott det går bara.

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

24 maj 2011 20:16

Hoppas du mår bättre nu. Inget vidare med värk. Ingen höjdare när det börjar snöa när man sitter ute under bar himmel och fikar. Vad kul att du bott i Norge. Jättefin klänning och passnade kofta till. Jag längtar själv efter att ha klänning. Passar inte så bra i det när jag har extra kilon. Hoppas det snart blir varmare så du mår bättre och reumatismen håller sig på avstånd. Härnere har vi inte så varmt heller just nu. Jag har också haft lyckan att träffa Margit och Lasse än om det blev en kort stund. Dom är helt underbara.

Ha en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

24 maj 2011 22:51

Skriver npågra rader till dej, syrran!!!
Här hr det nu stormt några dagar...jobbigt.
i morron spå åker jag till Eskisltuna..och följer med Ilone till Nackkliniken..på återbesök..som hon ska på..efetr BUKLPASTIKEN... jag har föjt henne 2 ggr förut..Det har fyllt på sej..så hon har fått tapps på vätska..serom..och nu sist sate dom dit ett dröänage..men nu har det tydligen lugnat ner sig...
Så det blir då att jag stannar i E-tuna på natten..och gåt på Viktväktarna på torsdagen..och lite andra ärenden...
Inte länge nu förrän ni ska oå bröllop..och du får ha den FINA KLÄNNINGEN!!! Den är SÅ fin!!
Hälsa Anders!!! Kram från oss båda!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Love

Love

24 maj 2011 23:05

Tänker på dig kära lillsyster och hoppas värken ger med sig men det är ett gissel som man får dras med.Då måste du ta det lugnt och bara tänka på dig själv. Tur att det finns så mycket glädje i vår omgivning och vackra saker att upptäcka.
Jättefin klänning du köpt du kommer att bli så fin. Bröllop är bland det finaste som kan ske när två lovar varandra kärlek för livet.
Vi firar ju snart 50-årig bröllopsdag så jag behöver också en klänning. Ska gå på jakt på torsdag i stora staden. Tar med dotter som smakråd. Vill ha långklänning som döljer mina fula ben.
Såg att du skrivit något i facebok men jag har gått ur och kan inte läsa så vi får hålla tillgodo med bloggen.
Funderar på att göra en hemsida men det tar ju ännu mer tid och jag är ju inte så duktig på att blogga längre. Bekymmer suger och tar kraft.
Fråga, vilka färger har du på den fina tapeten i din datorhörna?
Vi har haft riktigt blåsigt här i dag men tack o lov ingen snö. Tycker det är roligt att kunna se på din vädervisare hur du har det.
Har satt på min värmedyna som täcker hela sängen så nu är det varmt o gott där.
Hoppas John Blund kommer till dig och ger dig en god natts sömn utan värk.
Hälsa Anders och ha en skön vecka.
Kramizzar från
syster nr 3.

http://vindalou.bloggplatsen.se

 
Corina

Corina

26 maj 2011 11:40

Vädret har som sagt varit lite si och så men man överlever ju :) Just nu blåser det ordentligt, bara att hålla i hatten ! Kul att se nya rader på din blogg i alla fall :) Kram

http://corina.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

26 maj 2011 16:45

Det var tråkigt att du har värk och då kan de vara svårt att "få tummen ur", förstår dig. Men va roligt när ni skall ha bröllop för dottern det är ju nåt roligt att se fram mot. Oh du kommer ju att bli jätte fin i den snygga klänningen. Här nere i Dalsland har det idag varit mindre blåsigt o ganska skönt, solen har tittat fram. Uha med snö så långt fram på sommaren men det är klart ni som bor där tycker kanske det inte är så märkvärdigt.
Nu önskar jag dig en bra helg.
Krya på dig kram från torpet

http://torparmor.blogspot.com

 
Margit

Margit

26 maj 2011 22:13

hade för mej...att jg jhade skrivit en hälsning här i bloggen...men nu när jag tittar så ser jag att det har jag INTE hjort...Ibland så vet man INTE vad man gör och HAR gjort...
Har varit ett dygn i E-tuna..och fäljt Ilone till Nacka...på återbesök...och idag så har ja varit i Arboga hos en ny facebookvän... Lasse har spelat Golf.
I kväll var det riktugt varmt och skönt, vi satt "ute" och åt samt spelade lite Yatzy... OCH NU såp snarkar Lasse högt..ligger i TVsoffan....den är rogivande den...
Kram mina kära vänner syrran och Anders..!!! Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.segg.se

 
lillis

lillis

27 maj 2011 06:58

En bra och fin helg önskar jag dig min vän
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards