VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

>>><<< ÅRETS BY 2011: >>><<<

Av IRJA Hagström Wikström - 31 maj 2011 01:23

   


  Rosvik har blivit utnämnd till årets by 2011, som ligger i PITEÅ s-

Kommun, Norrbotten riviera.......

     (Där vid den röda pricken bor jag )

 

  

 

Nationaldagen  den 6/6 blir  extra festlig, i Rosvik, inte bara firande av vår Nationaldag  ,  för då ska nämligen våran Kommunalråd  Helena Stenberg dela utmärkelsen ÅRETS BY,med tal, blommor och diplom , musik och sång-- och inte mindre än 15000 kronor till bya kassan, pengarna kommer väl till pass, vi satsar mycket på barn och ungdom.....

    Rosvik Norra, där bor vi i våra holkar, alldeles  ovanför Rosån, som mynnar ut i havet,Bottenviken....

  

 

  ROSVIK-

BYN, mittemellan har av PITEÅ Kommun utsett Vår by till årets by 2011....

Motiveringen lyder:" Med stark handlings- och viljekraft genomför bybor , föreningar och entreprenörer gemensamt utvecklingsinsatser som skapar tillväxt och framtidstro,

Genom sin framåtanda lägger man grunden för fortsatt stark livskraft, positiv utveckling och välbefinnande i ROSVIK.....

  

 

              

 ROSVIK kallas ofta " den ljusa byn " vid kusten.....

Här möter hav och land, skog och äng......

Genom sin underbara natur,och sitt gynnsamma läge mitt I mellan PITEÅ  och  LULEÅ, har ROSVIK blivit en eftertraktad plats att bo på.....

Nära till skog och natur,båthamnen ligger bra till i byn, skola ,dagis,pizzeria,Thai-restaurang, cafe med bageri, Konsum/post, bank ,bibliotek  presentbodan, gallerian, frisör mfl ....och kyrkan mitt ibyn....

   



 

Byn har många initiativrika medborgare och entreprenörer som engagerar sig i byns utveckling,något som ger ett gynnsamt företagsklimat och ett rikt förenings - kulturliv med stor utbud av aktiviteter ......

rosviksborna engagerar sig i viktiga frågor ,som infrastruktur och att satsa på sina ungdomar, fotboll, brottning, ishocky  mm

Festligheterna hålls i ROSENIUS-parken, som är anlaggt av  medlemmarna i trädgårdsällskapet....., vi har även loppis  varje lördag i ROSENIUS-parken,,,

 

 Nu har jag presenterat litegrann om min by där jag lever och bor, och trivs med  den underbara naturen,,, Och min trädgård..... 

   Tack alla mina vänner för era kommentarer hos mig ,,,fast jag inte har varit så närvarande denna månad maj , som närmar sig slutet, idag sista dan i maj , GRATTIS till   Petronella och Pernilla  som har namnsdag,  idag,  hoppas juni kommer med värmen.... 

FÅNGA DAGEN >>><<<< DAGEN HAR EJ NÅGON ÅNGERVECKA>>><<<

"Jag kan sammanfatta allt jag har lärt mig om LIVET i tre ord........

"  DET GÅR VIDARE".

     

  


 

 

   SWEET DREAMS <<<<                  KRAMIZ IA >>>    

 
 
lillis

lillis

31 maj 2011 07:42

Grattis till Årets by, vad kul och så fint du bor och vad kul när du berättar lite om din by.
Många fina foton som du visar
Ha det gott vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

31 maj 2011 14:53

Ja, visst blir man mycket stolt,att vi bybor blir uppmärksammade, för de insatser vi gör ideellt för våran by....
Och lagomt långt till allting, jag älskar ju naturen runtomkring här, fast vintrarna är lite för långa här uppe hos oss, och vädergudarna är inte alltid så snälla,,, just nu bara +10 grader, jag har nog hamnat i Sibirien ;;; LER
Ha en fortsatt bra dag vännen....
KramiZ IA

 
Margit

Margit

31 maj 2011 08:21

Tänk att ha min syster som bor i ÅRETS BY!!! Det var så roligt förra sommaren, att Lasse och jag kunde komma över/upp och hälsa på er samt fvi fick njuta av mycket god mar, grillla och massor med annat gott också!
Då har ni mycket att se fram emot, Bröllop och stor fest den 6 juni.
Lasses och jag åker "upppåt" i morronbitti och vi "åker runt" till mina 3 barn med familjer och min syster och svåger också.
Idag ser det inte ut att bli lika bra väder som igår, men vi ska ju få varmare över hela landet och det känns skönt!
Vi önskar er båda en trevlig och fin vecka och LÅNGHELG också!!!!
Kramar till dig Irja och Anders från Margit och Lasse.

http://margitholm.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

31 maj 2011 14:41

Käraste systra min,,,Vill börja med att GRATULERA er båda på eran 7-årsdag, Kärlrkens vägar äro lustiga ibland, men vem har sagt att det ska vara lätt,,, så håll hårt i kärlekensband nu när ni har varann.....
Visst är man mycket stolt, att vi bybor blir uppmärksammade och uppskattat för det vi gör för våran by,,,mycket är ideellt arbete, man ställer upp när man har tid,,, med en hjälpande hand....Du vet ju att min Anders är ju ännu mer invollverat i de polititiska, när det gäller vår och barnens framtid, idag är han i Umeå på konferans , när det gäller fortsättningen om Bottniabanan, det vore bra om vi också fick bättre kominikation, mer att välja på....
Ta me er lite varma kläder, vi har inte de så varmt som ni har.... bara +10 grader idag... Ta det lungt i trafiken, ock kör försikdigt,,, fast Lasse är ju en bra chaufför,glöm inte bort att pausa,,, Jag/vi önskar er detsamma en underbar och livlig helg,,, synd att det inte fanns tid till någon träff denna gång,när ni är upp hit och tiden inte passar, för vårat möte,, men det går väl fler tåg, seer framemot närmare sommaren, hoppas då.... Ha det gott , KramiZ lillsyrran IA...

 
Spanaren

Spanaren

31 maj 2011 10:07

Blev du så glad att det blev 2 st dubbla inlägg idag *gapskratt*. Läste om detta i vår lokaltidning. Får också skryta med att våran by vann också denna utmärkelse för flera år sedan *ler*.
Grattis till dig som bor i denna fina by/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

31 maj 2011 14:03

Hej vännen,
Ja, av pyr glädje,Ler Nej det blev en dubbelklick bara, så nu är det åtgärdat,,,
Visst blir man glad när vi får en sån fin utmärkelse av kommun att vi är dukdiga medborgare, det sporrar oss till mer uppfiningsrikedom, fast de är många av de gammla tanter och farbröder som man saknar som hade en livslång historia om byn.... Arvet bär vi med heder, nu är det våran tur att göra de bästa för byn.....
Ha en underbar bra dag, fast det ingen sommar är än.... HAADE IA.....

 
Maria

Maria

31 maj 2011 12:46

Det var inte illa, förstår att du stortrivs i byn. Det verkar ju vara större än en by med så stort utbud av allt. Ni behöver inte åka långt för att göra era ärenden.
Ha det gott/kramen

http://torparmor.blogspot.com

IRJA Hagström Wikström

31 maj 2011 14:16

Hej vännen,,,
Nej, det mesta finns ju här, om man inte ska ha något speciellt,Klädes ,skoaffärer finns inte här men det mesta för att klara vardagen, ja, vi har ju även OK- bensinstationen också här.... Vad som är bäst, JO, naturen och så lugnet, jag älskar landet, jag som är född på en bondgård, jag vill ha djur och naturen omkring mig.....
Ha en skön dag,sommaren har nog anländ dina trakter, här är det kallt som i Sibirien, så detta här är väl våran sommar...är inte så väntansfull.....
KramiZ IA

 
Monica

Monica

31 maj 2011 17:49

Det var ju trevligt att det blev en så fin utmärkelse till byn där du bor.Tack för alla vackra bilder du visar i din blogg.Roligt när det finns så mycket trevligt att roa sej med.....här har vi bara en pizzeria,en liten affär med dåligt utbud av varor,en liten blomsteraffär och två frisersalonger och det är ungefär 300 hushåll i själva samhället.

Ha det så bra!

kram Monica

http://violett.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 02:30

Våran by är större än så. det bor närmare 3000 hushåll, och det byggs nya hus, samt nya hureshus, massor av unga barnfamiljer flyttar hit, det tycker jag bara att de är kul.... Jag trivs bra här uppe, men önskar att vintrarna vore kortare.... Men man kan inte få allt.... Ha det bäst vännen >>> KramiZ IA ....

 
Ninz

Ninz

31 maj 2011 17:56

Jag ser att det är inte så rysligt långt ifrån Tåme/Byske jöh :) Jag brukar vara där en gång om året på hundläger. Dess värre blir det inget läger för mig i år, men väl nästa är :)
Sv; Von Fjärt mår som den Prinz han är, han har bara en liten förkärlek att käka människo poop :( Det är mindre nice om man så säger!
Det bästa till dig IA :D
Kramen och fånga dagen

http://ninz.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 02:39

NEJ, det är det inte, vi här uppe säger att det är bara en stenkast, då förstår du ju hur långt det är... Ler....
Vissa fyrbenta vänner är ju gla i sånt, men tack och lov inte min Chokladpralin, och det är jag mycket glad över,,,,,
Min man är född Västerbottning just i Byske, och vi har sommarhuset i Ålund in mot inlandet från Byske, som vi ska sälja,,, för vi börjar bli till åren och vi orkar inte ha två hus att sköta om...
Ha det bäst vännen....
KramiZ IA....

 
Mita

Mita

31 maj 2011 22:22

Men vad ser jag,du bor i Årets by. Gud så roligt,ett stort grattis och förstår att det är jättekul.Underbart vackert, men det är det ju uppe i norr,*ler*..
Ha det gott vännen,
Varma kramar!

http://mithasplace.wordpress.com

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 02:45

Käraste Marita,,,
Ibland får man inte välja var man ska bo, när kärleken seer med andra ögon,,, LER,så länge man har delar av sin familj i närheten så går det bra och sin min gammla mamma, då vill man inte flytta, och jag önskar att vintern vore kortare och inte så kalla.... Man ska vara nöjd med de man har....
HA det bäst vännen...
Kram IA....

 
Corina

Corina

1 juni 2011 07:22

Grattis !
Har faktiskt aldrig satt min fot i Rosvik fast jag passerat många gånger :) Däremot bor svågerns ena dotter med familj där. Kram

http://corina.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 14:55

Nu har du ju all anledning att köra in här på en fika, nu har du många att hälsa på, inte bara din svågers dotter,,, hoppas hon trivs här lika mycket som jag,,,,
Ha de gott vännen...
Kram IA

 
ansepanse

ansepanse

1 juni 2011 10:47

jaså det är där du bor, verkar vara ett jättevackert ställe :) så du bor alldeles vid havet också då?
visst är trädgården en lisa för själen, det tycker jag att min är för mig
Sv: stackars dig som satt ensam i natt och var rädd, förutom din Chokladpralin förstås :), jag tycker heller inte om åska på nätterna och absolut inte om jag skulle vara ensam hemma
önskar dig en fin fortsättning på den här dagen kära vännen
bamsigaste kramarna till dig och din Chokladpralin

http://kinaguld.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 15:34

Ja jag bor nära havet, och världsmetropolen och inte långt från pitehavsbad....
Jag bor på landet , norra delen av Rosvik på gräddhyllan som som vi kallar det LER, här har jag min trädgård och sinnernas rofyllda plats...
Nattens åskväder var hemsk, har en frukdanssvärd huvudvärk, som om jag hade varit på världens party... Ler.... Ha det så gott vännen...
KramiZ IA..

 
kristina

kristina

1 juni 2011 13:26

Grattis till årets by!
Min dotter och hennes man är uppe i Piteå just nu och hälsar på sia svärföräldrar i Långnäs.
Hon bloggar mycket därifrån.
Har du lust kan du kika in!
http://jennyjon.bloggplatsen.se/
Ha det så gott och sköt om dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 15:42

Käraste vännen,,,
Trevligt att din dotter har hittat en sån rejäl Norrlänning och från PITEÅ det säger en hel del... de är fina killar de,,,, LER...
Var in på Jennys & Jon -blogg och skrev en rad... ja hon ska känna sig så VÄLKOMMEN hit till oss, den här vackra del av vårt avlånga land....
Ha det gott vännen ...
KramiZ IA...

 
Sanna

Sanna

1 juni 2011 14:39

Vilken härlig geografisk beskrvining jag har fått nu av området där du bor och vilken vacker bild du bifogat över solnedgången.
Jag kan förstå om ni har det så vackert att det också blir ett populärt ställe att bevista oavsett som boende eller turist. Jättefin reklam du gjorde här.

Sv; stackare som inte kan sova och tvingas vara uppe. Hoppas din kommande natt blir bättre.

Massor med kramar från mig med förhoppning om det bästa.
/Sanna

http://www.sancha.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 15:53

Käraste Sanna,,,
Om det inte vore de underbara ljusa sommarnätterna, som vi har här uppe, och min älskade trädgård, så skulle jag söka mig söderöver, men just nu så trivs jag med livet, bara vi skulle få lite värme, men solen räcker ju inte till åt alla...LER.Livet på landet gör mig lungn och harmonisk.....
Jag kulle nog inte klara av att bo i stan, med all buller och jäkt....
Tog mig en lång sovmorgon, idag, efter nattens åskovädret , jag var helt slut....
Ha det bäst vännen...
KramiZ IA...

 
Ruth

Ruth

1 juni 2011 15:41

Synd att du bor så högt uppe i norr annars hade jag hälsat på er och kollat in byn som har fått en så fin utmärkelse GRATTIS !
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 juni 2011 16:47

Käraste Ruth,,,
Visst är man stlot och glad över utmärkelsen ochbekräftelsen att vi bybor gör mycket bra för våran by, det sporrar ju oss ännu mer,,,, och vi är mycket glad över att det flyttar in många nya och unga familjer, som vill ha en bra miljö för sina barn att leva i....
Ha en skön dag.....
KramiZ IA...

 
Sussi

Sussi

1 juni 2011 22:35

Vilket vackert namn på en ort! Det verkar vara ett riktigt fint ställe. Har du bott där hela ditt liv eller flyttat dit senare?

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

2 juni 2011 03:14

Kära Sussi ,
Nej jag har inte bott här i hela mitt liv, har ju mina rötter i Norge , så när jag kom till Sverige botte vi i Skåne, sen uppe i Malmberget upp i Lappland, sen Luleå, och i mina unga år i Uppsala, då jobba jag på ulleråkerssjukhus, och Akkis, men hemlängtan blev för svår, och jag längta efter min mamma , så jag flytta upp till Norrland igen, för 23 år sen flytta vi hit till Rosvik....
Ha en trevlig flygarhelg vännen...
KramiZ IA....

 
Ingen bild

Love

2 juni 2011 10:57

Bästaste syrra!
Så fint som du skrivit om byn och visat kort så förstår jag att du inte vill flytta. Man får ta det goda som du har massor av med det onda (mörker och kyla). Trädgården eran är ju helt underbar. I Kilsmo med omnejd finns det väl ca 200 personer och i vårt Anstorp 20 hus.
En lanthandel som sjunger på sista vers med det är det enda. Vi har 12 km till en ICa affär och apotek.
Så fint att ni tänker på den kommande generationen och jag hoppas verkligen att Bottniabanan kommer till er för det behövs.
Ibland funderar jag på om politikerna ska gör den norra delen av landet till nationalpark där inga människor ska bo. Då behövs sådana män som din Anders för att fortsätta kämpa.
Din mamma måste vara lycklig som har dig så nära ja du också förståss.
Jag hade min pappa 60 mil från mig och det var jättejobbigt.
Här blåser det nordan så det kan bli flygväder på Kristi flygaredan. Kanske jag landar hois er.
Stor kram till dig lilla syster och till Anders.
Love.

IRJA Hagström Wikström

4 juni 2011 13:42

Käraste sysster,,,
Ja det ska bli trevligt med lite pommpa och ståd på nationaldagen, när byn får sin bemärkelse som ÅRETS BY,,, hoppas vädretsmakter är snälla med oss och att vi får en solig dag....
igår satt vi potatis, nu är det bara resten kvar,,, kul och se och följa när allt växer och blommar,fast vinterns kyla har tagit död på vissa växter, Jordgubbarna är i knopp så en och annan gubbe blir det även i sommar.. LER
Nästa lördag gifter vår dotter Maria, och det känns pirrigt, säg mig inte varför, det är väl känslorna som ger mig ett spratt.......
Hoppas allt väl med er båda???,,, hälsa Leif och njut av långhelgen och bara va, med din vackra svarta springare... Ha det bäst tills vi hörs nästa gång ...
Här bjuder vädergudarna på, all slags väderkompott, får ett tag sen gick de åska och dekom en rejäl regnaskur,just nu skiner solen,i skrivandens stund, så nu ska jag ut och såå morötter.....
Allt är ekologiskt inga gifter här inte....
BamsekramiZ IA /ANDERS.....

 
Jenny Sjöberg

Jenny Sjöberg

2 juni 2011 13:19

Hej på dig!

Vad roligt att du tittade in hos oss. Nu hälsar jag på här. Man blir ju allt lite nyfiken om de som bloggar - speciellt de som är i närheten. Och nu är det verkligen nära!

Vi körde förbi Rosviksskylten senast igår. Men jag har aldrig varit dit. Kanske är det värt ett besök nu när byn blivit utnämnd till året by och allt...? Stort grattis till det! Tror att grannarna här i Långnäs har sin son med familj i Rosvik...

Hoppas att du får en jätteskön dag! :)

http://jennyjon.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

4 juni 2011 13:21

Välkommen min vän, kul att du gav dig tid att titta in, nyfiken ska man vara, man är ju född sån,, annar vore livet trist...
På självaste Nationaldagen blir det festligheter mitt i byn i roseniusparken som vi trädgårdsförenings intresserade har anlaggt, vi börja för fyraår sen och nu är den en fröjd för by borna,,, Och vad heter den sonen då???, vi är glada för alla som flyttar hit ung som gammal....
Ha en trevlig vistelse här uppe ,,,, Ha det gott bägge två du Jenny och Jon....
KramiZ IA

 
ansepanse

ansepanse

2 juni 2011 16:29

Sv: önskar dig en fin fortsättning på den här helgen
bamsekramar till dig vännen

http://kinaguld.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

4 juni 2011 13:12

Detsamma till dig också, vill vädret så blir det att trivas i trädgården, fixa till lite med sommarplantor och sätta potatis och olika sorters tomarer i större krukor,,, Fånga dagen...
HAADE IA .....

 
Ninz

Ninz

4 juni 2011 22:24

Sv; Jaaaa, nu är jag & Tott kändisar på riktigt! Tråkigt att grannarna inte uppskattar det bara *asg* Kram till dig vännen & ha en fin lördag :)
Kramen

http://ninz.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

5 juni 2011 00:31

Hej i natten,,,
Tråkigt med grannar som har dålig humor, jag tycker det är coolt...
Sov så gott.
KramiZ IA

 
wiper

wiper

5 juni 2011 07:16

Vad roligt. Min man har sin släkt i Piteå. Vilken härlig motivering, byn andas verkligen framtidshopp och det beror ju på er invånare som utvecklar samhället så det får leva kvar. När vi åker upp till Piteå nästa gång så skall vi besöka Rosvik. Det verkar finnas allt man behöver där.

Ja du livet går vidare så längen man får vara med

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards