VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

NORRMÄNNEN FIRAR SOM SJUTTON ,,,,,OCKSÅ LILLA JAG !!!!!

Av IRJA Hagström Wikström - 17 maj 2010 00:05

 MAJ DEN:2010-05-17...MÅNDAG och ny VECKA....REBECKA och RUBEN  har namnsdag idag GRATTIS  

 Och Norges Nationaldag..HURRA .  .Och den firar jag förstås,för en del av mitt hjärta tillhör NORGE......

Samt bjuder in er mina bloggvänner och  fira med mig på KARL JOHAN ,,,,Med champage-

Frukost.....LER...... 



   NORSKA FLAGGAN


DEN sjuttonde MAJ går hela NORGE man ur huset för att fira sin Nationaldag med

champagefrukost mullrande blå/vit/röda parder,sång och emenskap....

Här följer en lite kort information om den stora dagen,samt bilder från firandet på KJARL JOHAN

i OSLO.....



ATT Nationaldagen firas just detta datum beror på att Kung Christian Frederik skrev under landets

grundlag den 17 MAJ 1814 på riksförsamlingen i Eidsvoll.....

Firandet är präglat av Norska traditioner , och stor glädje över landets självständighet.....


Under dagen firar man i tusentals paradtåg  genom Norges städer och byar....

OSLO--tåget  är det största och anförs av Hans Majestet Kongens Garde....

Som spelartrummor och blåsinstrument längst huvudgatan  KARL JOHAN....i OSLO

Flitigaste spelas nationalsången: "Ja vi elske dette landet "

Det är en märklig syn att blicka över folkhovet......Som verkligen kryllar av

NORSKA flaggor,vackra folkdräkter, ballonger och vimplar.....

  


  


NORGES nye KOSEGUTT....ALEXANDER RYBAK   den store........LER....



   EN DEL AV MITT HJÄRT TLLHÖR  OCKSÅ DETTE LANDET......samt  SVERIGE...och

firar den SVENSKA-nationaldagen den: 2010-0606 ......SAMT den FINSKA- nationaldagen

den:2010 12 06.....Tala om att vara Scandinav.....LER.....  

SÅ   MINA VÄNNER  HÄNGR NI MED ???????



   


   MED DETTA  SLUTAR JAG SOM VANLIGT :  FÅNGA DAGEN....DAGEN GÅR EJ I REPRIS....

    SOLVARMA KRAMAR IA....TACK FÖR ATT NI TITTA IN HOS MIG....VÄLKOMMEN ÅTER GAMMLA SOM NYA BLOGGVÄNNER, ALLTID LIKA TREVLIGT.....VI HÖRS SNART IGEN  <<<<<<<  >>>>>>>>








  




    

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 maj 2010 08:31

I Sverige blev vi av med pingsthelgen och nu har vi blivit snuvad på 2 nationaldagar eftersom dom var lördag och iår söndag. Inte är det något vidare firande heller åtminstone inte här.
Vi är rätt dåliga på att fira om man jämför med grannarna Norge och Danmark

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

17 maj 2010 08:39

Godmorgon vännen =))
Tack för inbjudan och visst jag hänger gärna
med och firar Norges nationaldag !! =))
Önskar dig en bra dag , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

17 maj 2010 13:12

Tackar oxå för inbjudan och visst ställer jag upp och firar Norges nationaldag
Ha det gott vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Love

Love

17 maj 2010 16:58

Tack kära vän för det fina du skrev i min blogg.
Jag känner likadant för dig ska du veta och är så glad att vi hittat varandra.
Inte ska jag göra något överilat när det gäller djuren utan vi får se tiden ann.
Norrmännen kan verkligen fira sin nationaldag, jag var där ett år och vilken härlig folkfest det var. Vi har inte riktigt den traditionen men det kommer nog mer och mer.
Soliga vänhälsningar och kram.
Love.

http://vindalou.bloggplatsen .com

 
gerty

gerty

17 maj 2010 22:31

Tack för inbjudan så trevligt vi haft det, och drikat var gott

http://bloggplatsen, se

 
Sussi

Sussi

18 maj 2010 10:34

Ja, Norrmännen vet hur man firar dom. Ibland önskar jag att vi Svenskar gjorde detsamma. Folkfester är alltid skoj. Men vi är tyvärr dåliga på att fira vi :(

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

18 maj 2010 12:20

Vad trevligt att få vara med er och fira,så festligt det ser ut,champagne frukost låter jättemysigt,*ler*
Vi får ta oss i kragen och fira lite mer i Sverige också,även om vi inte har lika stor anledning som norrmännen har.
Ha det gott vännen,
Kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Margaretha

18 maj 2010 18:09

Hej igen Irja!
Visst skulle jag ha velat vara på Karl Johan och firat nationaldagen med dig.Norrmännen vet hur man firar. Men inte vi svenskar.Vi är för stela,törs inte släppa loss.
Jag förstår att du har en bit av ditt hjärta i Norge.
Pingsthelgen blev ju förstörd för oss och någon nationaldag behöver vi inte. Det gick ju lika bra med Flaggans Dag som förut.

Jag sitter på min balkong och njuter av en härlig kvällssol. Ljuveligt.

Ha det bra Irja tills nästa gång vi ses.
Kram från vännen Margaretha.

 
Anita

Anita

18 maj 2010 20:36

Ja, men det är klarst att jag vill vara med dig på Karl Johan. Självklart !!! Tack för att du bjöd mig med Irja.
Stor kram från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards