VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 12 maj 2010

VA.....VAD SA NI ?????....JAG HÖR INGNTING !!!!!!!!!!!!!!

Av IRJA Hagström Wikström - 12 maj 2010 10:30

  MAJ DEN 2010 -05 -12 ONSDAG....CHARLOTTA och LOTTA har namnsdag idag GRATTIS....    

........HELGEDIGT eller ??????.....

EN v de många positiva sakerna med våren, är de helgdagarna som infaller då och då.....

SOM nu, dagen  vi firar  för att Jesus enligt BIEELN lämnar jorden och fördes upp  till himlen.....,...

SÅ kallat Kristi färds helg eller som i folkmun, flygrdagen.....FLYGAHRELG ...  .... 

     

             

DET  var inte det jag egantligen skulle berätta om,NEJ utan mitt besök hos 

ÖRON --NÄSA--HALS-Kliniken i PITEÅ i måndags.......

DET har tagit mig dom här dagarna och smällta in, det beskedet jag fick,

HAR nedsatt hörsel på vänster ÖRA.......VA,VAD sa du......  


 PITE -ÄLVDALSSJUKUS......

 VA,vad säger du????? Nedsatt hörsel/Vad beror det på?????++++

Orsaken att man hör säme, kan varamånga...Det vanligaste är att kroppen och hörselorganen åldras....Sjukdomar, skador  eller ärftliga förändringar i örat,givetvis finns det andra vanliga  orsaker....

HUR besvären behanlas beror på var i örat  problemen uppstått......

Vad händer i livet när hörseln försämras?????  

VAD som händer är olika för olika individer, men stort sett är, att  man blir osynlig....OSYNLIG-----

Bariär mellan personer som hör sämre , och normalhörande.....

Även balansen påverkar , och man kan lätt känna      yrsel,balansen har med hörsel att göra......


 HÖRSELUNDERÖKNNG........

VANLGASTE TECKEN:på att man hör dåligt:

MAN, märker att man hör sämre än andra människor.....

MAN: måste fråga om.....

MAN: tycker att andra börjar tala otydligt och svagt......

ANÖRIGA: sger att manhöjer ljudet på TV :n......

MAN: märker att  ena örat hör sämre, än den andra....
MN: märker att man , bara hör med ena örat då man talar i telefon.....

DET  känns som om man har  lock för örat.......man har svårt att uppfatta då många talar samtidigt......

TUR att det finns hjälpmedel att få.... 

Så för min del blir det en hörappaat på vänster ÖRA.......

Hörseln äe ett av våra viktigaste sinnen för kommunicera med omvärlden....

ATT hörseln  är viktig,för att höra är lätt att förstå, men  också en väl fungerande hörsel är  nödvändigt för att utveckla ett normalt tal......  

NU går jag bara och väntar på en ny tid, till öron,för  inprovning av örat, så jag får en bra hörapparat.....  


SÅ är hälsan med mig, som en bättrebegagnat  bil .  ....LER....

Bara en massa krämpor....,.,MEN livet måste gå vidare,och vara tacksam över det,....

 De finns det som har det värre.....SÅ, mina vänner ha en underbar helg med sol och värme,

  tills vi hörs nästa gång...,... HA en skön        solvarm försommardag, ni som bor i söder ,,,VI här i norr vi

får nöja oss med våren än så länge..och njuta av en        solvarm dag..LER.....FÅNGA DAGEN ...,.,..DAGEN GÅR EJ I REPRS...,..TACK,

för att ni ville följa med på min resa......du som   läste  detta.....,VÄLOMMEN ÅTER..... Kommer att titta in hos er mina vänner så småningom.....KRAM IA...  ..,

 
 
Ingen bild

Love

12 maj 2010 15:18

hej Irja!
Ja det är tråkigt och jobbigt när man börjar få dessa nedskärningar i kroppen. Mannen här har svår tinnitus och hör dåligt på båda öronen så han har hörapparater men tycker det är jobbigt.
Våra samtal kan bli helt förvrängda men så länge jag hör går det väl an.
Hoppas du snart får hjälp.
När man är pensionär märker man ingen skillnad på vardag eller helgdag men fördelen är att ens nära och kära är lediga nu så att vi kan träffas i helgen. Vill som vanligt ha sol och värme.
Du och din man ska ha riktigt sköna dagar och ditt fånga dagen är så rätt. Må gott kära vän.
Kram från Love.

 
lillis

lillis

12 maj 2010 15:52

Hej Irja!
Så tråkigt med hörseln men det är ju tur att du får hjälp med det
Önskar dig en fin och bra helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

12 maj 2010 21:37

Bra att du tar det positivt och att du får hjälp med att prova ut bra hörapparat.
Det blir inte värst fint väder här nere.Det har börjat regna och ska visst fortsätta så under morgondagen. Ostadigt resten av helgen också.Men man kan ju hoppas det ändrar sig.
Kram vännen!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

12 maj 2010 22:33

Jaa du, här sitter ene till som är som en bättre begagnad bil. Blev så full i skratt när jag läste ditt uttryck. Visst hör även jag lite sämre eller så är jag mera disträ än jag varait förut. Jag brukar säga att man inte varken vill eller bör höra allt. *skrattar*
Hoppas du får en apparat så att du hör bättre.
KRam på dig och ha en skön helg.

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Margaretha

13 maj 2010 08:27

God morgon Irja!
Jag kan trösta dig med att här regnar det som spön i backen.
Nu kan jag inte annat att le åt dina bekymmer med hörseln (ja det är allvarligt,jag vet) men jag känner igen mig genom det du skriver.
Särskilt när barnbarnen kommer på besök! Jag förstår inte ibland vad de säger,de bara mumlar!
Och detta med tv;en. Måste jag ha ljudet på så högt?
Då får jag en uppläxning att nu är det dags att söka för detta!
Jag har nu hittat textknappen till tv:n och använder den när det går för sig.
Konstigt att jag har lyckats fostra tre barn,nu håller de på att fostra mej.
Min gamle far,som också hörde illa på äldre dar,sa när jag skulle läxa upp honom:"Nej,jag ska inte ha nån hörapparat.Det jag har hört har jag hört"!

Hoppas det går bra för dig nu Irja med denna tingest.
Ha en trevlig helg!
Kram! Vännen Margaretha.

 
Corina

Corina

13 maj 2010 15:31

Nope, inte helgledig alls. Har jobbat idag men enbart halva dagen och ska nu jobba lördag-söndag-måndag också.Hoppas bara mina leder ska orka med det också :) Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 maj 2010 19:25

Tur att det finns så bra hjälpmedel nu för tiden. Jag har efter vad jag fick reda på kollen onormalt bra hörsel men jag kan nog känna mig rätt osynlig ändå bland männen på jobbet i alla fall. Enda gången man märks är när det är något som är fel.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

14 maj 2010 08:26

Godmorgon go´a Irja =))
Tack för dikten jag fick av dig *rörd*
Tack för dina ord , de värmer i det sorgsna hjärtat =))

Ja tur att det finns hjälpmedel då man börajar höra dåligt , själv har jag nedsatt hörsel på ena örat , men inte tillräckligt nedsatt för att få en hörapparat ....det blir många "go´dag yxskaft" och flickorna brukar få sig ett hjärtligt skratt , men det bjuder jag på ;)))

Önskar dig en bra dag och en trevlig helg , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

14 maj 2010 12:25

Varför man firar röd dag igår hade man ingen aning om. Nu för tiden är inte den kunskapen så viktig.. Bara man är ledig ;)
Förr var det viktigare kan jag tänka mig..

Vad trist att börjar få så dålig hörsel på ena örat. Men som du skriver, tur att det finns hjälpmedel att få. Nu är dom ju så små hörapparaterna så dom knappt syns. Det dröjer nog inte så länge innna dom opererar in dom i örat istället. Så dom inte syns alls..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

14 maj 2010 18:57

Vill önska dig min vän en bra och fin helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

15 maj 2010 02:09

Postat av: margit
Tack IA/Anders för den varma hälsningen!!!
Jag känner mig bättre!! Det går åt rätt håll. Höll på att misströsta en period...men livet känns som att det återvänder. Sover längre på nätterna/mornarna...i sängen, och äter inte lika mycket av Dolcontine (mo-prep) Räknar med att jobba nästa helg...har då en vecka ytterligare att tillfriskna på.
Som du ser , så var jag lite aktiv med gräset...gick att sitta på stolen...och "gräva"..en stund.
Lasse o jag håller på med lite kopior på sång till Elvy som fyller och vi skall på hennes fest.
När hon fyllde 60 år så skrev vi ihop en del verser..och nu har en av oss...skrivit till någar "färska verser" ytterligare...som vi skall "RAPPA"....Plocka i "gamla fotoalbum" och tagit ut kort som vår vänninna fins med på och även vi...gjort ett "minnesalbum"...
Så vi ser fram mot dagen...men vi skall ju sova först och har så lugnt på förmiddan...
Nu hör vi hur regnet smattar på fönsterblecket!!
Kramen från systeryster Margit OCH min Lasse!!!
Hoppas att när ni kommer ner till dessa trakter nästa gång..att vi kunde träffas LIVE!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards