VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

KÖTTSOPPA I VINTERKYLAN !!!

Av IRJA Hagström Wikström - 3 februari 2010 01:32

  Glitter Graphics

 TACK:till er som tittat in hos mig, och förera trevliga kommentarer....  

Igår blev det långkok,gammeldags älgköttsoppa med klimp rotfrukter och potatis husmans knäckebröd med kryddost på. Värmde gott ivinterkylan........Hela dagen snöa det,det är jättelänge sedan vi hade så här mycket med snö...NU börjar det bli långrandigt,nu får solen titta fram , min menande inställning.... 

   
 Dagens tips :SÅ HÄR SPARAR DU DINA AMARYLLIS TILL NÄSTA JUL !!!   

*När amaryllisen är överblommad så låt bladen vissna ner--den behöver det.Öka vattningen,men vattna aldrig på löken.....

**Börja ge näring :först varannan vecka från april. Sköt den som en vanlig rumsväxt.Det den stora löken gör nu ,är att samla näring för att orka praktblomma igen.

***Ställ gärna ut krukan under sommaren i lite halvskuggigt läge. Fortsätt att gödselvattna...

**** Ta in krukan till skolstart, minska då vattningen och sluta  gödselvattna...

*****I september ,sluta vattna helt . låt bladen vissna ner. 

******Islutet av oktober --Början av novrmber ,börja driva den till JUL... 

 *******Tänk på att det tar 3-8 veckor att driva en Amaryllislök, beroende på sort, så börja i tid ...

********Placera  den med rötterna i vatten,(inte löken) över natten. Då sväller rötterna och vaknar....(ta en burk med vatten(burkens  öppning mindre än löken)så  att bara rötterna kommer ner.....

********* Vattna igenom jorden och plantera löken i en rymlig kruka, en tredjedel av löken ovan jord.Lite lecakulor i  botten ,sedan vanlig blommjord.DU ska få ner två fingrar i bredd mellan lök och kruka.....

**********NÄR blomstängeln kommit upp kan du vattna lite,inte förr--då växer bara bladen. Vill det sig illa med för mycket vatten, så lägger löken all krut på bladen och blomningen uteblir...

***********VÄL i blom, placera den lite svalt,i  fönster eller lite in i rummet...

************NÄR stängeln blommat över så skär bort den,ofta är fler stänglar på gång...

NU har många av julens praktfulla AMARYLLISAR blommat över... Men denna lökväxt går att spara till nästa  JUL....

Gör ett försök--så slipper du betala nya dyra jullökar nästa JUL....Dessutom är det ganska enkelt.....

LYCKA TILL       VÄLKOMMEN ÅTER >>><<<FÅNGA DAGEN>>><<< KRAM IA>>><<<   


                               




                 

 
 
lillis

lillis

3 februari 2010 06:43

Tack för tipset med Amaryllis. Så gott det lät med köttsoppa, det blir varmt och gott för kropp och själ
Ha en bra dag
Kramen

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

3 februari 2010 07:54

Mmmm köttsopppa med mycket klimp , det är till och med godare än palt =)) (fast jag äter inte självaste köttet ;)))

Tack för tipset om amaryllislökarna !!! =))

Önskar dig en riktigt bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

3 februari 2010 10:35

Tack för tipsen ... Uppskattar jag just nu när jag sitter och funderar vad jag skall ta till lunch, när jag kommer hem igen ... Fast det får bli soppa som är fardig att späda och värma. Annars får vi vara hungriga tills långt in på eftermiddagen.
Kram på dig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

3 februari 2010 12:15

Ville bara berätta att jag är tillbaka
Ha en bra och skön dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

3 februari 2010 20:33

Låter gott med "riktig" köttsoppa, det var många år sedan jag åt det faktiskt, eftersom jag inte lagar mat själv längre så får jag nöja mig med en del halvfabrikat och någon gammaldags soppa som mammas har jag ännu inte bjudits på...men jag är inte kräsen så jag äter ändå och njuter av det som bjuds...men minnas bättre kalasmat kan jag ju ;o)
Många kramar...Sköt om dig och ha det gott kära Irja !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
gerty

gerty

4 februari 2010 10:47

Köttsoppa med klimp det var många år sedan jag åt, blir riktigt sugen

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Solan

4 februari 2010 14:09

Hejsan....är inne hos dej å tassar runt medans potatisen kokar...
Tack för tipset om amaryllisen det ska jag följa å hoppas det funkar...JAG HAR INTE GRÖNA FINGRAR mina blommor dör varje vinter ....Tur man kan köpa nya :)
Kram Solveig

 
Charlotte

Charlotte

4 februari 2010 17:31

Hej Irja!
Vad kul att du lämnade ett tassavtryck hos mig, jag lovar att jag ska läsa i din blogg så fort jag kan dvs imorgon. Nu ska jag strax iväg på en konsert där min yngsta är med och spelar fiol. Jag har lugnat ner mig angående de där förhatliga kuverten som dimper ner, roade mig med lite pappersklipp, matlagning och bakning och sedan var jag på bra humör igen. Lite hjälper ibland. Ha en fin kväll! Hoppas nu att jag är hos rätt Irja, för länken i kommentaren funkade inte.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
margit

margit

5 februari 2010 00:40

Tittade in på din blogg i gårkväll...men det blev inte av att jag skrev nån hälsning! men HÄR KOMMER DEN!!! Tänker på ebåda!! Roligt för er att ni får vara tillsammans igen!! Kram Irja!! Och önskar er båda ett fint veckoslut!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards