VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av IRJA Hagström Wikström - 11 augusti 2011 02:39

  När är det kräftpremiär egentligen????


 Kräftpremiären skapades för att rädda den Svenska kräftan i slutet av 1800-talet....

Lagen utökades senare  att gälla mellan 1:a november - 7:eaugusti exakt klockan 17:00....

Frosseriet på kräftor lades därför dagen efter, dvs: den 8:e augusti.....

1982 ändrades lagen för premiären att gälla från första onsdagen i augusti klockan 17.00 och 1994 togs lagen bort helt ....

Så nu kan du äta kräftor året om....

Men jag håller mig till de gammla traditionerna/sedvänja, annar känns det ingen fest ,så är det med surströmmingen också, det slätas ut med dom gammla seden,,, Ja,ja Jag är väl gammalmodig.. Hahaha    

 

Äntligen är det dax att duka upp till skaldjursfrossa igen,,,

Fyll bordet med kräftor,räkor, västerbottens pajer och goda ostar...

Skölj ned med en uppfriskande sangria , läsk eller bordsvatten,,,och glöm inte våtservetter eller en liten skål med vatten till händerna....

 

      

 Flera förslag,på ett flertal goda tillbehör till själva skaldjuren...  Värmande soppor ,soppor på palsternacka och jordärtskocka med strössel av tärnade stekt bacon, låter det inte underbart gott i augusti kylan ....

  

 

 Numera får man ju äta kräftor när man vill,men för min egen del är det först en  vecka  in i augusti som det där rikdiga suget efter kräftor börjar infinna sig, kanske för att jag är präglad av den tidigare bestämmelsen om kräftfiske allra tidigast första onsdagen i augusti.....

Men som sagt den togs ju bort helt 1994 

 

Men åter till kräftkalaset - tänk att snart få sörpla i sig den där underbara goda kräftlagen !!!!

Tänk att sedan få knäcka några rikdigt stora klor, ladda en smörgås med ett berg av kräftstjärtar, toppa alltsammans med  några klickar majonäs, och till sist klämma ut en skvätt citronsaft överst...... Mumms

Och som alltid med våra Svenska traditioner står maten i högsätet.....

Kräftfesten skiljer sig dock från övriga högtider, genom ett viss mått av galenskaper med konstiga hattar  och  ett sörplande man sällan skådar, en och annan nubbevisa ger också hals ......Skål.... 

   

     

         

                 SANGRIA ! ! !

 Detta här behöver du för  ca:8 glas....

 1 flaska torr vitt vin

 1dl koncentrerad flädersaft

 1 flaska ramlösa a`33 cl

 ca 5 dl frukt och bär

 tex nektariner, hallon päron 2 limefrukter

 sist men inte minst: ISBITAR...

 

 1. blanda vinet med fläder och ramlösa....

 2.  kärna  ur frukten och skär den i tunna skivor eller tätningar.....

 3. lägg ner frukt och bär i vinblandningen, låt stå kallt att mogna några timmar före serveringen,,, glömm inte att tillsätta i isbitarna sist av allt.

Önskar er alla en trevlig kräftkalas.....

 

     

 

      

 KramiZar till er alla som besöker mig här i min blogg.

 Du gör mig glad om du skriver en rad....

FÅNGA DAGEN-DGAEN GÅR EJ I REPRIS >>>>

   IA

   

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards