VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 10 december 2011

Av IRJA Hagström Wikström - 10 december 2011 01:52

 

                                                                           

                                  December årets sista månad  !!!


              

 

                   


    December tillhör min favoritmånad, den innehåller så mycket, glädje , festligheter,förväntningar,spänning hopp, förtvivlan, besvikelser och sorg ,,,, Ja listan kan göras lång.............

December, finns det någon annan månad ,så fylld av njutningar och spännande uppleverlser som just denna ,,,, årets sista månad..... Från glögg, till  födelsedagar, presenter , Nobelfestligheter, ,  Lucia, julfester med julmat   tomte med julklappar och tindrande barnaögon  ,sorg, julotta,   bröloppsdagsfirande på nyårsafton  och fyrverkerierna på nyårsnatten     och de nya året börjar med  Winervals.......................


 Det börjar bra med med att mörkret sänker sig över vårt avlånga LAND och som grädden på moset ,så har vi fått den efterlängtade snön, så julstämningen känns  på topp,,,,

Och nu kan man gå ut med barnen och barnbarnen, och göra  snögubbar   och snölyktor och tända ett ljus som tindrar så vackert hela kvällen, under den underbara stjärnhimlen...............

Kan en stjärnhimmel vara klarare  och vackrare  än den i december ????....

Det fortsätter att bli ännu mörkare och kallare,

Äntligen kan man  ta fram den gamla pulkan eller sparken och ta sig fram över vägarna på lite mer gammeldags och NORRLÄNNSKT sätt.......................


Sedan kommer    LUCIA, och  den människa är väl inte född, som inte får en tår i ögonvrån, när hon står där och sjunger med sina tärnor, med faten full med lussebullar och pepparkakor till morgonkaffet............... Tyvärr försvinner hon alldeles för fort,Ärligt talat så skulle jag se mer av Lucia och mindre av tomten i  år................

Fast jag har ingen liten Lucia som väcker mig med skönsång numer........Det är länge sedan  barnen kom tassande på morgonen och sjöng, så att ögonen tårades...........Jag får roa mig själv nu på Luciamorgonen, göra i ortning min kaffebricka,med kaffe och bulla upp med hambakda  lussebullar och köpes pepparkakor och tända ljus,sitta framför teven och njutaav Sverges Lucia som kommer från Lappland.........

Adventsstjärnor och ljusstakar kom fram till första advent,,,Tomtar och annat julpynt  plockar jag fram eftersom, lite i sänder, det börjar till advent,, fortsätter vid Lucia och kulminerar vid jul. hos mig får de gärna blandas gammalt och nytt

Inget  värmer , som de små,små tomtarna farmor  hade på spiselkransen, bardomsminnen  blir åter en

påminnele kring jul ................. Då blir man så nostalgisk ...........


            

 Och genom hela denna härliga decembermånad  luktar det gott av nybakade pepparkakor och annat gott, var man än går.........   

          

Förra helgen var vi till vår yngsta dotter Maria  i Kalix och hennes familj, med julklappar till barnbarnen. 11 mil enkel väg.........

När vi kom dit var de i full gång med pepparkaksbaket  . Föräldrar och kompisar till  Alva och Lucas.................  vi blev bjuden att baka med och vi blev  även bjuden på mat och glögg , kaffe och nybakade pepparkakor, vi blev där hela dan.... framåt kvällen vände vi våran vinröda volvo åter söderut mot PITEÅ.... de hade börjat att snöa på eftermiddan, så vägarna var snorhala av snömodd , vi kom välbehållen hem............. 

Inne i stan där hänger de  tingel-tangel, och ljus och lysande   tomtar, julmarknader med glada knallar som säljer godis och annat gott............Hela decembermånad är som enfebril och febrig ,visst-är-de-härligt-att leva-månad,,, men det finns en baksida med den också, julklappshysterin, borde borgkottas helt ,,, alla har inte råd att köpa dyra julklappar om inte alls,,, att köpa julklappar på krita skulle jag  aldrig  göra ....har vi glömt bort varför vi firar JUL-överhuvudtaget ,,,,,,,,,,,,,

 

 

Nu har vår NORRLÄNNSKA natur fått nya kläder, färgen är vinter -vitt.......

        visst är det vackert ....................                              
                                                  
         . Och här har vi tillökningen i tomtefamiljen,,,, köper en tomte varje år eller ängel................Klicka på bilden ,då blir de större----------- 


        

 Jag hälsar alla mina gammla och nya bloggvänner välkommen att titta in i , den lilla röda stugan min .........skriv en rad så blir jag glad............                                                            
                                                  
   

 Önskar er alla en gemytlig tredje advent,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

   

 FÅNGA DAGEN, den dagen går ej i repris..........

  KramiZar IA <<<<<<<<<  GOD JUL...........



                                       

  













 

 

     

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards