VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 25 mars 2011

Av IRJA Hagström Wikström - 25 mars 2011 15:27

   

    Fredagen den 2011-03-25  Våffelsagen... 


  Solen börjar få makt över Sverige igen.... vissa delar av landet tittar modiga små blommor fram och ugglan lägger redan ägg......

 JA,visseligen är det fortfarande vinter i MARS, men det finns tecken som förebådar nytt liv.......

 

    

 

  Ständig vinter eller nästan vår ????

 JA mars är den månaden på året då det är som  allra störst skillnad i landet...

Detär då vi verkligen märker att Sverige är ett avlångt land.....

Mars i Skåne kan faktiskt motsvara juni i nortligaste Lappland / Polcirkeln !!!

 

  Så medans vintern fortfarande håller sitt järngrepp om nordligaste Sverige,Lapplandsgränsen, börjar det fakdiskt hända något söder därom ............. 

Livet gör sig påmint *** inte med buller och bång och överallt, utan lite diskret, för den som håller ögonen öppna,,,, VÅREN är sen ute.......

I södra Sverige kommer de första blommorna redan i februari,,, men skanske de inte har hänt i år....

       

 

OM vädret till låter slår hasseln och tussilago ut.....

Hassen blommar på bar kvist , med röda yrvakna spröd som tittar ut från knoppfjällen......

 Tussilagon är ett uppskattat vårtecken, med sina små rufsiga solar, som är betydligt finstämdare än de mer vulgära, kraftiga parasoll till blad som efterträder blomningen-------   

 

 

_ Det är främst dagsljuset som styr blommningen ****'

När dagarna är tillräckligt långa växerna beredda att sätta fart.....

Men om det är för kallt avvaktar de ett tag......

I trädgårdarna kan man glädja sig åt vintergäck och snödroppar och en och annan krokus ibland.... Snödroppar blommar ofta medan snön fortfarande ligger kvar,,,, egentligen är det en trädgårdsväxt, men man kan stöta på den förvildade snödroppar ute i naturen också.....

Och snart är  skogsbackarna  i full blom av dessa sippor.....      

                             

    Det är växter som har det lite lättare på senvintern..... 

Men säg den regeln som inte har undantag, i naturen kan de hända ovanliga saker ibland också ...... 

  

    Även i djur världen börjar det hända redan i februari.........

    En del ugglor firar det återvända ljuser med äggkläckning,,,, det gäller tex kattugglan som är stannfågel..........

 

    De första flyttfåglarna som anländer brukar vara ringduvor och skogsduvan,,, Inte såmånga är medvetna om att ringduvan faktiskt är en våra första vårfåglar.....

 Sen kommer sånglärkan ,trastarna om det inte har chansat  på attstanna kvar hela vintern.... sädesärlan ,stranorna kanadagässen sångsvanen och änderna flygsnapparn mfl.....  

 

    Nu ljuder tranans rop över nejden, När en trana trumpetar i skyn är VÅREN nära, har jag lärt mig... Vårena budbärare bjuder på ett mangnifikt skådespel,,, Hornborgasjön --- en folkfest utan dess like, ett dukat bord för alla fågelsskådare ......

VAD är väl "Let´s Dance " mot detta ???? 

På scen nära nog 14000 dansare under 6 veckor .......

Jag har själv aldrig sett  detta spektakulära skådespel, men det är en önskan. Det är på något sätt en ursvenskt företeelse,,, på samma sätt som Vasaloppet och Dansbandsgalan i Malung......

 

  Som ung var jag en entusiastisk fågelskådare, ständigt med svarta vadar storstövlar  på fötterna och kikaren runt halsen .....

Om Våren gick jag upp i riktiga svinottan, för att lyssna på ugglor, titta på vadarfåglar och räkna änder.......

 Men med tiden blev det andra intressen som tog över ......

 Men fortfarande blir jag lätt upphetsad om jag ser en örn eller duvhök....           

 Mina barn skakar bara på huvudet åt mig .... men mamma det är ju bara en fågel,,, 

 men ränderna går nog aldrig ur, jag har fina upplevelser från min barndom ,,, däri från  mitt stora intresse av djur och natur......och inte förglömma att jag var uppvuxen på en stor landgård.....

SÅ visst är fågelskådare ett speciellt släkte.... LER.....

 

  

                     FÖR  TIDIG VÅR !!!

                  Hej, du lilla fina knopp,

                  än ska du inte komma opp.

                  Vintern är så svår att förstå.

                  du kan bli lurad då !!!

                  Marken kan ännu täckas av snö,

                  vill ej attduska frysa och dö......

                  Vänta kvar lite till,gärna till april.

                  Du kanske ej förstår, att det inte

                  än är riktig VÅR !!!!

 

  

 

      

Tack för att du besökde mig :TACK till ... 

Angelika,Calma, Ruth, Margaretha, Ansepansa,Margit,Lillis Spanaren,Marita, Monica,Kristina,Sussi,Glims Och Skogsnuvan Anita........

Jag önskar alla mina bloggvänner en trevlig weekend ,,, Ha det bäst.....

  FINAL I LET`S DANCE.... spännande, vem tror ni är vinnaren??? Jag håller fortfarande på min FRANK !!!  

FÅNGA DAGEN >>><<< DAGEN GÅR EJ I REPRIS  >>><<< VÄLKOMMEN ÅTER >>><<< 

KramiZ IA......... 

 

                                                        
                                                  

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards