VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 12 mars 2011

HÄNDELSER I VARDAGEN OCH SNURRIGA TANKAR>>> VILKEN BLOMMA >>>

Av IRJA Hagström Wikström - 12 mars 2011 01:29

NU sist när jag var sjuk,och lega där i min sjuksäng, så hade jag gott om tid att fundera och tänka ,  låta tankarna dansa förbi och vissa minnen blev  så starka, som om de hade hänt i dagarna.....Men det var länge, länge sedan,ska försöka att berätta, hur jag uppfattar Svenskarna då..... 


   


TANKEN jag tänkde   och grubblade på,,, VAD var det egentligen som gick snett  , och när var det egentligen  de hände,,,

VARFÖR är vi på detta viset ???

Det är som om SVENSKARNA  skämdes för att de är svenskar, Själv tycker jag att det är tragiskt......

MIN egen högst personliga självkänsla är ganska skral ... 

Det har den all anledning att vara, ty jag är föga fullkomlig, Ler. Nej, ska sanningen fram så är jag en veritabel skavanksamling ........

Gåtfullare är att vi som nation tycks lida av en gigantisk kollektiv brist på självförtroende.......


  


    

Vill  du ge en svensk en komplimang, ska du säga :

 _____ Vad du är osvensk !

DÅ blir han /hon smickrad.....Men tänk om man beskyllde en franskman för att vara o-fransk eller en italienare för att vara o-italiensk , eller en amerikansk för att vara o-amerikansk. De skulle bli djupt förolämpade......


Det är underligt att det verkarförhålla sig så att vi, vi svenskar har fått för oss att det inte är coolt att vara svenak.....

Att vara svensk, är att vara tråkig, verkar vara vår befängda åsikt.....

Politiker har utnyttjat detta, att vi tycker att vi inte är nåt att hänga i gran ......

Det var ju så vi för ett antal år sen blev skrämda att rösta JA till  EU - inträdet....Om vi inte gick med, hotade Carl Bildt, att vi skulle bli en liten obetydlig " randstat"SÅ dumt .....

Och hur många gånger ska jag behöva påpeka att SVERIGE är ingalunda något litet land, utan ett förhållandevis stort ....

Den svenska kronan, siade han föraktfullt, skulle, om vi behöll den ,    bli en skvalpvaluta "....   Men, så vart det inte, som bekant.......Men med euron är det visst sämre besställt.....

 

 SÅ snabbt som tiden springer iväg,så står det inte på förrän en annan har bott i Sverige snar över 50 -år....

ÄR du bosatt eller på utlandsfeerie,blir man bara blågulare och blågulare, då är man stolt att vara Svensk och Scandinav...

Häromdan när jag var på datakursen berätta jag för en svensk preson, varifrån jag härstammar, och hon genmälde artigt, att det hade hon då aldrig kunna tro,,, att jag skulle vara utlänning.... DU pratar ju svenska utan nån brytning alls prisade   hon ....

 OCH jag , jagridnade och blev förtjust förstås, ehuru jag så klart bryter på mitt tungomål, och i själ och hjärta är mallig över att  det tydligen hörs att jag är född och uppvuxen i ett annat land, ett nordiskt älskansvärt....

Jag begriper inte varför de så många   ringaktar det svenska,,,,  Jag är mycket stolt att få ta del av den Svenska kulturen, vi har så mycket som inte andra länder har, ta tex allemansrätten,Yttrandefrihet,Midnattsolen Midsommarfest de fyra årstiderna Fjäll, hav koppar och skär Sverige är vackert....


 


 Andra länder är stolta över sina kök tex.... Men vi, vi ska prompt ha influenser från andra länder, maten tex mat som som kommer från nån  annan stans ifrån,,,, Vad är det för fel på strömming, sill och  köttbullar , om jag får fråga???

Varför äta chorizo, när det finns isterband, och falukorv,som är så himmelens gott ???

 Jag tycker sushi är stenäckligt......

 Den Svenska språket,det är inte klokt hur illa vi många behandlar det...

VI ligger i som bävrar för att få det att låta mer som engelska.  Varför  säger vi "mixad"sallad, istället för blandad ???

Varför ska man "sippa" på en kopp te, när vi har alldeles utmärkt strålande svenskt ORD : SMUTTA.....


   SIPPA är en blomma.....

och därmed basta. och vilken blomma!!!Det finns inget som går  upp mot en SVENSK vitsippsbacke....Fast vi här uppe i NORRLAND inte får uppleva den, därför besöker jag södra Sverige om våren......

SÅ snart få du/vi se en Blå eller vitsippsbacke igen.... Lita på VÅREN... DEN sviker inte... Den kommer tillbaka år efter år.....


   


                             NÄR NATUREN SJUDER !!!

            NU våren kommer med glada bud,att träd och buskar ska byta skrud,

            från gråa grenar till gröna kvistar, kärlekspar i barken ristar.

            de löften ger till varandra,att genom livet gemensamt vandra.... 

            För våren är en kärlekstid, det är fröjd, det är frid.......

            Innan det kommer en härlig sommar,då gräs och växter blommar....

            Har fåglar kommit, både gamla som unga........

            Om vårens lov de vill gärna sjunga.Ta vara på den tid som jorden bjuder,

            njut av våren när naturen sjuder, av liv och lust,att få leva och vara,

            njut hela året och inte endast nu bara........


   


    " Livet är alldeles för vikdigt för att man ska kunna tala  allvarligt om det "


  


  

DAGEN GÅR EJ I REPRIS >>><<< FÅNGA DAGEN >>><<< KramiZ IA >>><<<  

 VÄLKOMMEN TILL MITT DITT OCH DATT >>><<<< KÄNNER DU FÖR DET, ÄR DU VÄLKOMMEN ÅTER !!!

ÖNSKAR ER EN SOLIG WEEKEND >>><<<  


    

 
 
Maggan

Maggan

12 mars 2011 08:19

JAG ÄR GLAD ATT JAG ÄR SVENSK!
I mina anor härstammar jag från Vallonerna i dubbel bemärkelse.Men svensk är jag.Älskar mitt land,mitt språk,traditionerna,maten. Nej ingen utländsk lagas i mitt kök. Blir jag påtvingad,så äter jag ,om det inte är för starkt.Vi glömmer ju bort vårt modersmål genom att bara använda utländska ord jämt och ständigt.
Ja och tänk när våra sippor kommer till våren. Få njuta av svenska sommaren.
Mycket kloka ord du ger oss Irja. Håller helt med dig.
Kramen min kära vän och ha en skön svensk helg!!

http://margaretha.bloggagratis.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 mars 2011 09:49

Visst är det så att man funderar mycket när man ligger och är sjuk och visst har du rätt. Varför skäms vi för att vara svensk medan andra länder är stolta för vad dom är.
Fina bilder har du idag och en fin dikt. Nu väntar vi på våren. Ljuset börjar komma tillbaka även om det är -17 g idag och snön ligger meterdjup.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Anita

Anita

12 mars 2011 15:29

Jaa du Irja ... visst finns det tankar som kommer över en när man får stunder över. Vi svenskar har som skriver så mycket att vara stolta över och det är jag. Fast jag fuskar allt lite förstår jag för jag använder en del mixade ord. Man blir påverkad av ungdomen och det är ju så att vårt samhälle utvecklas med den påföljden att vi blir mera internationella. Vi får måna på våra äldre bloggvänner att hålla på det svenska språket så att vi medan vi lever använder det fullt ut.
Stor kram på dig min vän !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

12 mars 2011 18:17

Jag är stolt över att vara Svensk, fast ibland så svänger man till det med lite utlänska ord.
En bra kväll vännen
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Kristina

Kristina

12 mars 2011 18:36

Visst hinner man grubbla mycket när man är sjuk.
Jag tycker det var så fint allt du skrivet.
Det jag tycker är jobbigt är att så många skriver på engleska.
Jag är inte så duktig på det och har svårt att förstå.
Kramar till dig.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

12 mars 2011 23:37

Ja de bilderna på ABBA, de var inte i går, precis...Ja tänk vad tiden går!!! Härlig text på sången också!!!
Ja när ni kommer ner i maj..så skall vi tro att vi har utslagna vitsippor här i backarna som vi kan glädjas tillsammans åt!!
Ja veckorna går fort..och snön skall väl då inte finnas så många spår kvar av....
Vi har tyittat på Melodifestivalen.
Vi har njutit av Taccos också..även i kväll..rester sedan i gårkväll.
Kramar till er båda två, dig syrran och Anders!!! /systeryster Margit..och Lasse.

http://margitholm.blogg.se

 
ansepanse

ansepanse

13 mars 2011 11:20

vilken fin dikt :) jag tycker också svenskarna är konstiga, vi får liksom inte vara stolta över att vara just svenskar, det ska vi väl vara eller hur
Sv: tack vännen för de fina orden
kramar

http://kinaguld.blogg.se

 
Monica

Monica

13 mars 2011 17:57

Kloka ord du skriver.....Sverige är ett vackert land och det är jag inte rädd för att säja.

Ha det så bra!
kram

http://violett.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

14 mars 2011 01:39

Ja kära Monica
Sverige är ett mycke vackert land, jag är stolt att få vara SVENSK,,
Det är bara det att vi glömmer bort att se hur bra vi har det,,, eller hur ???
KramiZ IA

 
Glimz

Glimz

13 mars 2011 21:26

Otroligt fina och tänkvärda ord =) Jag tror inte man uppskattar något förrän man reflekterar över livet, då först förstår man hur fint allt egentligen är :)
Sv, Det var ett träningspass utan dess like vill jag lova!
Kramen till dig sees the day my friend!

http://ninz.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards