VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

SMÅFÅGLAR GER LIV ÅT TRÄDGÅRDEN !!!!

Av IRJA Hagström Wikström - 31 januari 2011 23:36

  NU Börjar årets andra månad FEBRUARI, 2011 -02-01, FEBRUARIS första namnsdagsbarn som vi ska fira är ALBIN och ELVIRA, GRATTIS .......   


                                                  
                                                  
                                                  
                     Nu när trädgården ligger i vintervila är småfåglarna ett livfull och färgglatt inslag bland allt det stilla vita..........    Ett fågelbord eller an automat med feta  fröer och talgbollar lockar in dem...

.    Att mata småfåglar är spännande för stora som små,


     


                              


Samtidigt som man hjälper dem att klara den bistra vinternkylan.... 


  Och matningen behöver inte innebära ett stort ansvar som  man kanske tror.....

Fåglarna svälter inte ihjäl om du slutar att mata, eller reser bort ett tag.

De letar ett annat matställe i stället.

Efter den senaste tidens kyla råder det nu brist på solrosfrön i Europa.

Detta får konsekvenser för de svenska småfåglarna.... Om en månad kan lagren av fågelfrön vara tomma.....


 

Jag matar mina småfåglar året om,det har ju varit så dåligt med mat åt de små vännerna som kvittrar så glatt om våren....EN trädgård utan småfåglar är ingen trädgård.... Och de sista sommrarna som har varit, har varit så kalla att vi inte har haft några insekter... de orkar inte lägga några ägg heller , och så är äggskalen av dålig kvalitet.så äggen går sönder,när fågelmamman ska ruva. Jag älskar mina djur, stora som små.....

Helgen som var,var det fågelräkning,Fågelräkningen äger rum varje år sista helgen i januari, från fredag till måndag i år ägde fågelräkningen den 28-31 januari.....Räkningen visar vilka fåglar som är de allra vanligaste fåglarna i hela Sverige och regionalt-----

Vilka som är de ovanligaste och om det sker några förändringar i fågelfaunan......... 


  

 BRIST PÅ FÅGELMAT I VINTERKYLAN.........

 För våra småfåglar innebär den bistra och snörika vintern att det är svårt att hitta mat, just när de behöver som mest.... Ett populärt sätt att hjälpa småfåglarna är att lägga ut frön i trädgården.... Men snart kan fröna vara en bristvara.... DE frölager som finns beräknas räcka i omkring en månad....Vintern är ett nålsöga för småfåglarna.Kylan gör att en liten fågel behöver extra mycket energi för att klara sig.....   

DÅ var det ju tur att jag hamstra 4 stycken 150 kilos säckar med solrosfrön  samt talgbollar och nötter så klarar mina små gäster galant  den här vintern...

Den som vill få många fåglar på sitt fågelbord ska tänka på att, börja tidigt på säsongen så att fåglarna vänjer sig....Välj en lugn plats, många fåglar ogillar störningar, välj rätt mat, de festal  fåglar vill ha fettrika fröer tillexempelvis hampa och solros, men få äter havre......

DE HÄR GILLAR SMÅFÅGLARNA :

Hampfrön-----Grönfink, domherre,bofink,bergfink,gråsparv,pilfink,talgoxe,
blåmes,entitan och talltita .....

Solrosfrö------Grönfink ,domherre, stenknäck, talgoxe  och nötväcka ..........

Havre ,brödbitar, kokt osaltat ris----------Gulsparv,gråsparv, turkduva, och ringduva.......

Vildfågelfrön,burfågelfrön, linfrön ----------Gråsparv, pilfink,bofink,bergfink,grönfink, gråsiska,grönsiska ochjäensparv....

Hasselnötter---------- Nötskrika,nötkråka,nötväckan och större hackspett.........

Jordnötter osaltate-------- De flesta mesarna, nötväckan och siskor..........

Talg,ister,späck,kokosfett------- Blåmes, talgoxe, kungsfågel,större hackspett, nötskrika, skatan,och trädkryparen......

Äpplen, päron banan rönnbär, oxelbär------- Trastar,sidensvansar och staren......

I höstas hade vi gott om rönnbär som jag plocka , och frös in, nu är de en  delikat delikatess för de sidensvansar som stanna kvar hos oss över vintern...........


Tack till Anita, Margaretha, lillis, ansrpanse. Maria Anita, Monicka, skrivmoster, fru-glad och torparmor Maria.....Tack för era commentarer....DE gläder mig.... 



  


Yor comment make me happy.....  ....



GLÖM EJ ATT LEVA MIN VÄN,,,,, DAGEN SOM GICK KOMMER EJ IGEN <<< >>>  


 NÅGRA TÄNKVÄRDA ORD >>><<<

 Dagen idag är en märklig dag,,,,

 Den är din...

 Gårdagen föll ur DINA händer,

 Den kan inte få mer innehåll än,

 DU redan givit den....


 Morgondagen vet du ingenting om...

 Men dagen idag, Den har DU.....

 Använd DIG   av den ...

Idag kan DU glädja någon...

 Idag kan DU hjälpa en annan....

 Kanske DIG själv...

 DAGEN i dag är en märklig dag

 DEN ÄR DIN.........    


> FÅNGA DAGEN >>>  <<< DAGEN GÅR EJ I REPRIS >>>  <<< VÄLKOMMEN ÅTER MIN VÄN >>>  <<< KRAM IA >>>  <<<  GOOD NATT >>>  <<< 



      

 
 
Margaretha

Margaretha

1 februari 2011 08:10

Visst är det fint med alla dessa småfåglar.Tänk vad världen vore tyst om vi inte hade dessa kvittrande omkring oss.
När vi fortfarande hade vårt torp så matade vi alltid fåglarna.Vi kunde sitta där vid fönstret om vintern och bara njuta av alla arter.En underbar tid.
Nu får jag dessvärre inte mata dem eftersom jag bor i lägenhet nu. Men jag har dem utanför mitt fönster lite då och då.
Ha en bra dag Irja. Och en stor kram ger jag dig.

http://margaretha.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

1 februari 2011 09:22

Grannarna matar pippibirdisarna hela vintern och på samma gång matar dom vår katt också.....
Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

1 februari 2011 10:00

Jag har satt upp en frö automat på balkongen och daär kommer dom så liven och äter. Så många fina bilder du viar upp på fåglarna
En bra dag min vän
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

1 februari 2011 16:40

Så stort intresse du har för fåglarna.
Dom måste gilla dig!
Vi matar oxså fåglarna året runt.
Titta gärna in hos mig!
Kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 februari 2011 18:01

Tack Kristina, det ska gärna göra, Kul med nya bloggvänneroch nya ansikten.... Ja jag älskar naturen och hjälper gärna våra vänner när vintern är bister och kall och mycket med snö ....Har även lilla Bambi och skogens Konung som jag matar i matstället i skogen... KRAM IA

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

1 februari 2011 20:41

Så många jättefina bilder på småfåglar du bjuder på idag, kära Irja. Och så många fina tips om matning och vad de tycker om.
Ha det gott min vän!
Varma kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 februari 2011 23:39

Tack vännen,,,

Ja,jag tycker om att fotografera ett av mina många hobbyies,allt som kommer i min väg,fniss...
Kameran är alltid med i fickan, den lilla digitala, med den nya systemkameran,som är mera avanserat, tar jag bara finare och bättre bilder med , och jag har inte lärt mig alla finesserna än....
Ha en fin/fin dag i morron..... Kram IA....

 
Sussi

Sussi

1 februari 2011 21:00

Jag matar oftast bara fåglarna på vintern när det är svårt för dom att hitta mat själva. Jag brukar få besök av en hackspett till fröautomaten också!
Jag köpte en 8 kilossäck med solrosfrön och den börjar snart ta slut. Dags att köpa nytt igen. Hoppas dom inte hinner ta slut innan dess..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

1 februari 2011 23:46

Bästa vännen,
Där nere hos dig är klimatet bättre än hos mig, varmare och längre sommrar, så där klarar det livhanken bättre.... och det finns mer mat att välja på,,,,
Jag är nog lite egoist, det är fågelsången jag är ute efter,,, LER...
Ha det bäst.... Kram IA....

 
Calma

Calma

1 februari 2011 21:13

Hej Irja
Ja,tack för fina bilder,domherrarna är som röda äpplen i de vita träden,eller när de var vita,inget av det här nu,tagit mkt på snön

Ja,man måste mata mkt,det gör vi oxå,allt i allo får dom,som är nyttigt,

Jag har ej hittat kameran o mbilen tog inget bra kort,så det blir noll härifrån,får njuta av dina bilder istället

Ha det bäst,kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

1 februari 2011 23:52

Hej vännen,
att få vara fågelskådare, genom kameran, och fånga in ögonblicks händelsen är inte fy skam... det roar mig att fånga nuet....
HA de bäst,,,, Kram IA...

 
Margit

Margit

2 februari 2011 01:01

Sänder dig en liten natthälsning!!! Läste i din blogg i morse..och nu blir det några rader!!!
Vi har idag haft en "bara vara dag"..idag..och i morron så blir det SOPPLUNCHEN igen i Kyrkan. Sen så kommer Lasses barnbarn Måns,med mamma Anne och hälsar på oss en stund på eftermiddan.
På torsdag så åker vi till Eskilstuna..och åker vidare vid 15 tiden upp till Nordmaling. Mitt barnbarn Sara (Marias ena dotter) och min dotter Ilone följer med oss.
På lördan så skall vi fira Mirjam..som den 8 feb fyller 40 år. Så vi åker hem igen på måndagmorron igen. När Mirjam fyllde 30 så var jag ensam..och eftersom det är vinter..så åkte jag aldrig upp då. men NU har jag ju min Lasse...och vi får hoppas att det inte blir så mycket nederbörd..men tittat på¨prognosen..som vsar att det kommer ner nåt..förmodligen snö...
Det blir roligt att få träffa sönerna med familjerna också samt min syster Birgit och hennes Östen. (dom som hade stugan i Burträsk i somras)
Ja tiden går...Lasse har gått upp..och skall lyssna på en talbok...
Och jag firade ju min födesedag i går..tack för gratulation!!! Kändes konstigt när jag i morse efter att ha jobbat en extra natt..slutade nu min fasta anställning. Men bra att jag kan bli inringd vid behov..och att jag då kanske kan tacka "JA" och jobba lite extra...
Önskar dej o Anders en bra fortsättning på veckan!!! Nu är det redan onsdag, ser jag på klockan...
Kram syrran!!!! Må såp gott och hälsa Anders också från pss båda!
Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

2 februari 2011 02:29

Nattinatti systra min,
som du ser så är jag fortfarande vaken, den natt ugglan man är,jaja så är det ränderna går aldrig ur, och det är väl också en arbetsskada, kan jag tro, Ler, vi som har jobbat så länge NATT,,,
Ni får ta det försikdigt,när ni rattar uppåt, vintervägarna är fina ,och om det kommer snö, så plogas de större vägarna tidigt om morgonen...
Och ni är ju åtminstone två av er som har körkort , och nu är det ju mycket ljusare och längre dagar.....Så gemytligt att få träffa de nära och kära...
Hälsa Lasse ifrån oss ,,, Lev och ha hälsan , Ha det bäst båda två du min syster och Lasse...
Kram från oss IA/Anders......

 
ansepanse

ansepanse

3 februari 2011 20:49

vad mycket du kan om småfåglar och så många fina bilder
kramar

http://kinaguld.blogg.se

 
Skrivmoster

Skrivmoster

4 februari 2011 13:16

Hej! Så roligt att se alla småfåglarna! Det är härligt när man får höra deras kvitter. Att sitta och titta på fåglarna är ett stort nöje!
Ha en fin dag! /Skrivmoster

http://www.skrivmoster.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

5 februari 2011 01:51

Min farfar lärde mig mycket om småfåglar, när jag var barn, följde oftast farfar på fågelskådning....Och intresset har bara fortsatt efter de och nu har jag ju kameran till hjälp....
HA en skön weekend...
Kram IA.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards