VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

GULA ,RÖDA SKA DOM GLÖDA >>>>>>>> VÅRTECKNET<<<TULPANEN !!!

Av IRJA Hagström Wikström - 15 januari 2011 17:38

  

MITT I MÖRKASTE JANUARI KOMMER DOM >>>>>>>>>>>>>DE efterlängtade första VÅRTECKNEN >>> TULPANEN !!!

Härligt,färgsprakande glödande i rengbågens alla färger,,, möts vi av de första vårtecknen som hjälper oss att uthärda den kalla årstiden>>>>>>>>>> 



  GULA ,RÖDA ska de glöda >>>>>>>>>>>>

TULPANER från AMSTERDAM >>>>>>>>>>>>>>>      

  


DEN 15 Januari varje år firar vi TULPANENS DAG>>>>>>><Iår fyller Tulpanensdag 20 år..........

I sex större delar då floristeleverna ut tulpaner till förbipasserande... Iår är det i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar ,  Jönköping och Härnösand>>>>>>>>>>

Det finns ca 6000 olika tulpansorter i världen, varav ca 400 sorter odlas i Sverige under säsongen, som varar  från Januari till April>>>>>>>>> Andelen av lokalodlade  tulpaner ökar varje år >>>>>>>>>


  


Vi SVENSKAR är faktiskt " VÄRLDMÄSTARE " på att köpa tulpaner>>>>>>>>> Ca 120 miljoner tulpaner pryder vi de Svenska hemmen>>> med varje år........ Finland kommer på andra plats och Danmark på tredje, så det är här i mörka NORDEN intresset för dessa färgglada glädjespridare är störst>>>>>>>>>>>>

           


 HUR FÅR MAN MEST GLÄDJE AV SIN TULPANBUKETT ????????????


JO, skär av ca 1cm av stjälken med en vass kniv, när emballaget fortfarande finns kvar runt tulpanerna  >>>>>>>>>

 De suger lätt are upp vatten då>>>Sätt tulpanerna med sitt emballage i en ren vas, som är fylld med kallt vatten, och låt stå svalt och dra åt sig vatten i ett par timmar >>>>>>>>>>>>TA sedan bort emballaget och arrangera tulpanerna >>>

 Efter varannan dag kan man med fördel snitta om tulpanerna och byta till nytt fräscht  vatten i rena vaser>>>><<<

Tulpanerna håller sig fräscha länge om de placeras svalt >>>>> Undvik direkt solljus för längsta möjliga hållbarhet>>>>>>>>" EJ NÄRA FRUKTFAT ">>>>>>>>>

TULPANENS åldrande påskyndas av den etylengas som frukt utsöndrar>>>>>>>>>>>>

Placera därför alldrig tulpaner vi sidan av ett" FRUKTFAT " LYCKA TILL<<<<<<<<<<<<<<<<<             Med en enkel tulpan vill jag  TACKA :   mina vänner för era commentarer, Margareta,Margit,Marita, Lillis ,Anita , Fru.Glad och Sussi  >>>><<<<   

 VÅREN tycks vara långt,långt borta för min del, idag  - 29 6 grader kallt, men den efterlysta       har varit framme och förgyllt  den kalla januaridagen några timmar.>>>>>>>>>>>>>><<  

 Önskar er en fortsatt trevlig Weekend, till mina vänner och även till er som gästar min  blogg, ha en bra dag......


       


        KramiZ IA >>><<<    





 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

15 januari 2011 19:56

Åh Irja, vilka underbara bilder du visar idag! Jag blev glad ända in i hjärteroten över all denna blomsterprakt :)Jag sänder dig en stor bukett tulpaner i tanken och önskar dig och din Anders en skön kväll.
varma kramar,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margarethaa

Margarethaa

15 januari 2011 21:40

Tack för hälsningen.
o vad det doftar tulpaner om din blogg i kväll.Så underbara blommor.Jag köpte mig en bukett igår.Ljuvligt
Ha en skön fortsatt helg nu Irja. Kram.

http://margaretha.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

16 januari 2011 12:03

Vilka vackra bilder du visar på alla fina Tulpaner
dessa blommor älskar jag
En bra söndag min vän
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

16 januari 2011 15:30

Kära Lillis !!!
vill sprida lite vårglädje över er , med dessa tulpaner i sin form och härliga färger , kanske du blir lite glad under paraplyet,nu när det regnar hos dig min vän.... Ha det bäst,,,, KramiZ IA,,,,,

 
Madde

Madde

16 januari 2011 14:06

Hej kära Irja! :D

Vilken blomsterprakt du bjuder på här. Jag längtade efter våren innan jag kollade in här och nu längtar jag ännu mer. Här töar det för fullt men tyvärr så kan man ju inte ropa hej än. ;-)
Tack också för den intressanta läsningen om tulpaner. Att det fanns sååå många sorter hade jag ingen aning om. Ja, vackra är de och de sprider glädje omkring sig med sin underbara färgprakt. =)

Önskar dig och dina nära och kära en underbar och härlig dag!

Många många kramar! :D

http://www.mads.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

16 januari 2011 15:46

Kära Madde !!!
Vem ländtar inte efter våren, men våren för mig tyvärr missminner sig långt borta ingen sol som värmer oss Pite-bor än,,,, Ler....Är det inte snöflingan som härjar, då är det Kung Bore med kylan, Även med sin frånvaro , lyser Gumman tö sig borta och den härliga solen med sina värmande strålar Tulpanen är en blomma som alla tycks älska, även jag är inget undantag
, den är en fin budbärare som talar om att våren är i intågande,,,, LER, HA det bäst vännen... KramiZ IA.....

 
skogsnuvan

skogsnuvan

16 januari 2011 15:18

Så fint med tulpaner, verkligen glädjens blommor. Det var meningen att jag skulle åka på bussresa till Holland till våren och titta på tulpaner men tyvärr så blev det till att köpa mer ved och betala dyr elräkning istället. Vintern har alltid förstört för mig. Så är det bara. Får njuta av dina bilder istället.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

16 januari 2011 15:56

Kära Anita !!!
JA, samma här, hade sett framför en resa till Holland igen,med min Anders den här gången, MEN, Kung Bore satt käppar i hjulen för dom drömmarna om resan,,,, vinterkylan har lämnat sina djupa spår, med en saftdig elräkning, fast man har eldat och vi har instalerat en ny värmepump så räcker inte pengarna till,,, allting har blivit så dyrt, det vikdigaste måste komma först..... Man får glädjas med annat så länge... Ha en fortsatt trevlig söndag,,,, KramiZ IA.....

 
Margit

Margit

16 januari 2011 16:28

Javisst är det härlift med en BUKETT TULPANER..och just denna årstid..när man precis "plockat bort" julen... Det är ett riltigt VPÅRTECKEN!!!
Här hade de snöat lite under natten..men i morse..så REGNADE det igen!!! Och nu är det blött och slaskigt..och en LITEN "sjö"här utanför..och man ser att det rinner vatten till avloppet som finns...Ja det är verkligen "upp och ner".
Annars är det bra med oss härnere. Mycket idrott /sport på TVn..så Lasse han bor där...och jag vid datorn..ganska ofta...TUR att apparaterna ändå är i SAMMA RUM..SÅ VI SES...
Annars är det lugnt..inget nytt..här.
Hoppas att allt är väl med Anders och dig också???
Kram till er båda två!!! Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.se

 
gerty

gerty

16 januari 2011 17:57

Tulpaner är en sådan vacker blomma, så en sådan bukett på bordet, då blir man glad

http://bloggplasten.se

 
Anita

Anita

16 januari 2011 18:45

Åhhh, vad mysigt det är att se alla tulpaner så färgsprakande vackra. Visst ger det en förhoppning om att det kommer en vår så småningom. Hoppas du får en ny fin vecka och så ses vi ju på FB.
Stora kramen från mej

http://minplats.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

17 januari 2011 17:58

tulpaner är verkligen en vårblomma och det finns ju så många olika färger och sorter

http://kinaguld.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

18 januari 2011 17:53

Kära ansepanse !!!
Tulpanerna är nog de flestas älsklingsblomma, så även min... Holland som resmål om våren står på önskelistan, vore en fröjd att få uppleva den med alla dessa tulpaner, den som lever får se.... ler. ha det bäst...

 
Sussi

Sussi

19 januari 2011 21:10

Ja det är våren.. Ja det är våren som kommit tillbaka till oss. Kanske inte riktigt än men det spritter lite vårkänslor i mig när jag ser och läser ditt inlägg. Såm många fina tulpaner :)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

20 januari 2011 01:10

På natthimmlen lyser mångubben gul och grann och tusen, tusen stjärnor glimma och blinka emot mig och Lucky här jag står i vinterkylan och snabbrastar vännen, fy usgh så kyligt -22 grader kallt, så våren känns långt borta för mig...De får man väl bara drömma om och längta till varmare nejder.... GOOD NATT vännen sussa gott... GOODNATT Kram ia....

 
Calma

Calma

19 januari 2011 21:23

Hej Irja!
Tack för du tittad ein i min blogg,mkt välkommen att göra det fler ggr*L*

Åhh,den där låten kommer man ju ihåg,sjöngs av vuxna när man var NGT yngre än nu*L*

Älskar tulpaner o köper färska i princip till varje helg,,man blir så glad

Hoppas vi möts igen,tar mej friheten att länka dej till mej,OM jag nu kommer ihåg hur man gör,,sååååååå länge sen,tips kanske?*L*

Fånga dagen är mitt mott,Carpediem,varit sen jag var väldigt ung,,

Kramen från Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

21 januari 2011 09:59

Googmorgon Calma !!!
Kul att du gav dej tid och glänta på dörren till mig, blir glad, Det är helt okej att länka mig, det kommer jag också att göra till din blogg, lättare att hitta till vatandra,,, skriver mer när jag blivit frisk från min förkylning.... Ha en gemytig weekend,,,, KramiZ IA....

 
Glimz

Glimz

19 januari 2011 21:31

Guuuuu vad vackert å vilka vårkänslor jag fick *längtar* Nästan så att jag känner hur gott det doftar också =)
Sv; Ja det är väl så att man blir lite höjdrädd på ålderns höst, fast jag har varit det enda sedan jag var liten =D En härlig kväll till dig vännen =)
KramKram å sees the day

http://ninz.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

21 januari 2011 10:06

Tack detsamma till dig, ha en gemytlig weekend, kanske i vårsolen, hoppas jag, men för mig gäller det fortfarande sängläge,,,hemlösa baciller har aattackerat mig, försöker bli fri dessa objudna gäster... Ler... KramiZ IA....

 
Mita

Mita

19 januari 2011 22:01

Det är sååå underbart med tulpaner, jag har precis börjat köpa nu efter jul. Man får lite våraningar och det kan behövas. Men ljuset börjar komma tillbaks mer och mer,så det går åt rätt håll,
Ha det gott vännen,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

21 januari 2011 10:10

Nej det finns väl ingen som kan motstå denna skönhet, som tulpanerna är.... jag älskar deras budskap, att vi går mot ljusare tider och våren....
HA en underbar skön weekend... KramiZ IA...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards