VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 2 september 2010

HÖSTENS SKÖRDEMARKNAD...I BODEN !!!

Av IRJA Hagström Wikström - 2 september 2010 00:51

   Som vi besökde  i helgen vill jag pressentera för er här....

Packa en  piggnick korg och så bar det iväg till BODEN på höst marknad....ungefär

8 mil en enkel resa,....  Ortnamnet Boden klingar kanske för någon av er lite bekant....JA, Boden är en gammal militärstad,många inkallade har gjort militärtjänsten i Boden, idag är de militära avskaffat.....

EN ramsa som de inkallade sjöng....

Jag vet en plats i norden,

där solen aldrig  ler,

den platsen heter BODEN.

Och dit vill jag aldrig  mer....

  

Även den här dagen var det si och så med vädret, ömsom sol      ömsom regn......   

Men vi hade garderat oss med regnskydd, paraply och regncape...

Det var längesedan jag  själv besökt Boden, så det blev kärt möte med gammla vänner och bekanta...... här ska ni få njuta av lite höst bilder.....


 

Rönnen i sin höst skrud.... 


  

INGÅNG till parken ....  

 

Här var det perenn, för höstplantering.....

   

Fler hattar för stora och små !!!!

   

HÄR min egen KROKODIL DANDY.... ....ANDERS I HATTEN....LER

   


   


   


   

Köpte garn för vintensr   aktivitetersticka sockor och vantar...TILL stora som små

fötter och händer,,,,

   

Saft och glögg som vätmer en kylig höstpromenad,,,köpte 2 flaskor blåbärs glögg.....

   


   

HÄR köpte jag en liten katt.... 

   


   

 TREVLIG kaffepaus....

   

Det var gott med varmrökt fiskklämma  <<<<<<

    

Trevligt att ni ville  delta  med mig av min dag på höstmarknaden.....

Det fanns även att köpa närodlade grönsaker och mandelpotatis även  rund  potatis,

men det behövde jag inte spendera mina pengar på eftersom jag odlar själv allt det vi behöver....


    

STORT TACK till er mina vänner och även ni nya vänner som besöker mitt blogg lämna gärna

 ert bokmärke, trevligt med nya vänner,

TACK TILL:   LILLIS, SKOGSNUVAN ANITA,BERITH;SYRRAN LOVE,

SUSSI,MARITA,NINA, MADDE,CORINA,ANITA SKOMAKARLISA.....


FÅNGA DAGEN  >>><<< DAGEN GÅR EJ I REPRIS >>><<< VÄLKOMMEN ÅTER >>><<<

ALLA SOM KÄNNER FÖR DET>>><<<KRAM IA >>>   <<< GOD NATT >>>  <<<))*****

DAGENS CITAT :Det är en tillgång att kunna glädjas åt det lilla .....



   

 
 
lillis

lillis

2 september 2010 07:41

Så många fina bilder du visar från marknaden i Boden.Det är lite skoj att gå på marknad och se vad dom har att erbjuda och alltid så hittar man något. Fint citat
Ha det gott vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:03

Kära Lillis !!!
Ja, det var en trevlig utflygt ....
HA de bäst ...Kram IA

 
gerty

gerty

2 september 2010 13:01

Å så mycke fina bilder du visar, där fans det mycke att handla, det är kul att gå på marknad

http://bloggplatsen, se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:07

Kära Gerty !!!
Marknaden var givande, fick tag på fint stickgarn, och annat smått och gott....
HA DET BÄST, KRAM IA.....

 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 september 2010 16:27

Marknader är faktiskt riktigt kul. Den hatten var heltuff och passar väldigt bra på mannen på bilden. Tuff och häftig

http://skogsnuvanbloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:12

kÄRA ANITA !!!
Mannen på bilden är min Anders, Ja han passar bra ihatt......Ja det var en kul utflygt....
HA det bäst....KramiZ IA.....

 
Ingen bild

Margaretha

2 september 2010 18:35

Hej igen Irja!
Jag har hört talas om marknaden i Boden,eftersom jag har en släkting här som är därifrån.
Ser ut att vara en fin marknad.
Jag blir precis betagen när jag ser allt detta garn som de säljer. Då kliar det i fingrarna på mej.Jag måste ständigt ha nåt stickat på gång.
Hoppas du mår bra och att vi ses snart igen. Antingen här eller på facebook.
Hej från Margaretha.

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:20

Kära Margaretha !!!
Jag stickar mest vinterhalvåret, om sommaren och hösten, har jag så mycket annat roa mig med, det är kul med stickning, söker bara ett passande tröjmönster till de ljusmelerade garnet storlek 3år......Stickor 3½-4....
HA det bäst Kram IA......

 
Berith

Berith

3 september 2010 08:02

Godmorgon go´a Irja :))
Vad trevligt med en höstmarknad =))
Den ramsan känner jag allt till ;))
Men vi sa "på jorden" i stället för "i norden" ;))
Vilka underbara höstbilder :))
Önskar dig en bra dag och en riktigt trevlig helg !!
Varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:26

Kära Berith !!!
Bra att du rättar till mig, givet ska det vara jorden, så sant , så sant.....
Kul med marknader, när jag ger mig tid till det....Behövde stickgarn,( och på marknaderna hittar man det,)så att man inte är arbetslös till när vintern kommer...LER....
HA det bäst Kram IA.....

 
Glimz

Glimz

4 september 2010 00:12

Wooooow vilka kap du/ni har gjort! Å vad fina vantar och sockor det kommer att bli :) Önskar dig en underbar helg å glöm inte bort att njut av allt det fina som finns :)
Sees the day my friend!
Kramen -Nina

http://ninz.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 12:33

Kära Glimz !!!
Nej då, tar vara på de soliga höstdagarna som är kvar,Igår fick jag njuta fredagen med lilla Melker,,,NU är det dax för potatisupptagning, det blir bamsepotatisar, har varit och tjuvkika....LER
HA de bäst vännen.....KramiZ IA.....

 
Mita

Mita

4 september 2010 12:43

Oj så fina bilder från marknaden,jag älskar att knata runt, och gärna köpa på mig lite av varje. Finns ju så mycket fint och gott,
Nu är det vackert höstväder,bara att njuta,
Önskar er en fin helg,
Kramizar!

http://mithas.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

4 september 2010 17:38

Kära Marita !!!
Visst vännen, nu tas det vara på alla solstrålarna, njuter av fulla drag,,, och till veckan får jag njuta tillsammans med guben, han börjar nu sin deltids pension, jobbar bara var annan vecka....NU är det potatis upptagning , det blir stor potäten LER....Önskar dig fortsatt trevlig hösthelg.....KramisZ IA.....

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

5 september 2010 11:54

Hej IA!
Vi var i Boden förra sommaren tillsammans med barnbarnet Erik. Bodens fästning var förstås ett måste. Vad trevlig den marknaden verkar vara - och vilken snygg hatt Anders köpte! Den klär honom verkligen :)
Önskar dig och din Anders en riktigt fin söndag!
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

5 september 2010 19:35

Kära Lambergsfrua !!!
Tack, att du gav dig tid att titta in hos mig...Har inte haft så mycket med tid till bloggruntan....
NU om hösten skall allt tas upp det man sått och satt.. sylta och safta...Idag har det varit potatisupptagning....Som sagt det man så får man skörda....Åkte ni bil ??? Då åkte ni förbi infarten till ROSVIK,om vi vetat om varanndra då, så hade ni varit välkommen in på en kaffetår....HA det bäst vännen ....
Kläm = Kram IA.....

 
Anita

Anita

5 september 2010 16:20

Kära Irja ... Tack för att jag fick följa med dig på Bodens höstmarknad. Först skrattade jag åt versraderna rekryterna sjöng. Mykcet bra ... Sen fastnade mina ögon vid det vackra fönstret med blommor i vas inne och regn utanför ... Men ... Irja, vävstolen som var omgjord till fikaplats ... vilken grej !!! Vad tjusigt. Tänk att när fantasin får flöda kan det bli väldigt bra. TACK, TACK för sällskapet på marknaden.
Stor kram från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

5 september 2010 19:45

Kära Anita !!!
Varsågod min sköna, det var så trevligt så...LER
Ja, visst, får jag/Anders tid över vet vi vad vi ska göra med våran gamla vävstol, kul med lite tipps....
Vi hade en trevlig dag....
Även Jag finns på FACEBOOK, Wikström var namnet, välkommen in.....KramiZ IA....

 
Love

Love

6 september 2010 16:35

Gratulerar till Anders lediga vecka, det måste kännas härligt att nu få vara tillsammans mer. Jag är ju rätt bortskämd med det så ibland behöver jag vara själv och ger mig ut på en tur.
Lyckost som har mandelpotatis godast av alla och ska man äta surströmming är det ett måste.
Vi hade även snöklockor som var mjöliga och vita i Junsele när jag var liten.
Har ni mycket rönnbär på träden i år? Det sägs ju att vintern ska bli hård då och här stämmde det verkligen förra året. Har aldrig sett så mycket bär som då.
Leif och jag missade Noramarken för ett tag sen men att se din var så trevligt och bra att du hittade fina garner till mörka vinterkvällar.
Vi har inget potatisland men Leif ägnar mycket tid att göra bilarna klara med vaxning mm inför vintern. Han älskar att hålla på med dom men för mig är en bil bara ett fortskaffningsmedel som ska gå. Jag plockar äpplen och tar hand om det blir en del pajer också fast i dag har jag umgåtts länge med min bästa vän Jill.
Snart middag och det blir rotmos och fläskkorv sen ska jag ha lite tid för Lukas och hans skolarbete. Han ska interjuva en äldre person och då passar jag ju bra.
En varm kram kommer här till en kär syster.
Love.

http://www.vindalou.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

6 september 2010 18:07

Kära Syster Love !!!
Kan inte fatta det än, att jag ska få rå om min älskade Anders, varannan vecka, helt underbart,I morron ska vi ha picknick, och gå på fisketur, att samtidigt ha tur med vädret är inte fy skam, sommaren har återvänd till NORRLAND,, idag + 22 grader varmt i skuggan, helt otoligt, så vi njuter av det helt,,,,,Var tvungen att besöka stan idag, fick för lite burkar, efter det jag har saftat och syltat,och samtidigt behövde ja etiketter,och märka vad burkarna innehåller för sylt.....Äpplen har inte jag att plocka, men det får vi av vår dotter som bor i TÄBY i S-Holm.....OM hälsan vill, så kanske det blir en resa till S-Holm här framöver....Inget som är bestämt ännu....
I morron förmiddag ska jag först till frissan, nu börjar man de ut som skogsmulle i håret....Kanske fiskarna blir så nyfiken på mig, så att jag får mesta nappen...LER....
Ja, vi börjar ju få några år på nacken, meeen fördet är vi inte gamla...bara erfarna...LER...Tur att vi har olika intressen och hobbies,annar skulle det nog bli kaos,,,,LER, Leif sina bilar, vi vår trädgård, Anders gillar snickra och en hel del tid går till de fackliga arbetet och politiken, nu är det bråda dagar vill jag lova....LER....Ja det finns många olikheter i vår herres hage.....och tur är väl det.....Rönnen är full med bär. plockar och fryser in så att småfåglarna har till vintern, när det mest behover mat,,,Här uppe säger de lärda, att rönnen bär inte två bördor sammtidigt,,,Bär och snö, enligt de får vi en snöfattig vinter men kallt...JA,ja den som lever får se, LER....
Oj nu blev det en hel roman, hoppas du orkar läsa allt detta.....Så ter sig livet på landet här, HI, hi inte så dummt va ???
HA det bäst syrran, hälsa Leif...FÅNGA DAGEN...KRAM lillsyrran IA /Anders.....

 
Mita

Mita

6 september 2010 16:44

Då får du njuta av gubben din varannan vecka,hoppas det gick bra med pärena,
Kramiz!

http://mithas.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

6 september 2010 18:24

Kära Marita !!!
Ja,minsann,det kan jag lova, det blev storpotäten, som räcker till våren och blir över, ska presentera stor pären här så småningom .....
Det är helt otroligt att jag ska få ha min älskade Anders hemma, så oroligt som det var förr om åren med hans alla hjärtinfarkter, är jag extra glad för den övertiden.till livet...LER....Nu ska jag ta han om alla gurkorna och lägga in dom i lag, ,,,,
HA det bäst vännen...Varma brittsommar KramiZar IA.....HAR haft +22 grader varmt idag, skönt......

 
Ingen bild

kerri

8 september 2010 19:31

hej vännen Irja, var ett tag sen jag var in å hälsa på hos dej, mycket du hunnit med :)
Känner igen en hel del från Nolia bilderna,jag var där å gick runt många ideer fick jag å mycket fint att dreggla över :)
Fina saker fanns det på Boden marknaden oxå, ugglan i vitt med svarta fläckar var jättesöt :)jag gillar ugglor, så fina fåglar.
Även små fångster är bra, även om det bara är en liten mört :) och så fick du till en fin vitts !
Fortsätt att njuta av hösten och ha det så bra
kramar Kerstin

IRJA Hagström Wikström

9 september 2010 19:13

Kära Kerstin !!!
Som sagt, kan man vara glad över de lilla,,,,Har man mycket att vara glad över....En liten Mört+h är gott att ha....LER...Idag har vi varit i lingonskogen,,,roffa åt oss två fulla hinkar med de fina bären, inte dummt va.....Och en skön dag......
HA det bäst, vi höres igen senare, , KramiZ IA.....

 
Mita

Mita

9 september 2010 16:54

Hej vännen,förstår att du är glad över att ha din Anders hemma och ni får njuta av tiden tillsammans.
Sköt om er,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

9 september 2010 19:02

Kära Marita !!!
Förlåt vännen att jag inte hunnit lämna ett bokmärke hos dig, just nu fullt upp med grödorna, men det kommer väl lugnare dagar här framöver....HA det BÄST vännen.....
KRAMIz IA.....

 
Madde

Madde

9 september 2010 20:40

Hej vännen! :D

Vilken mysig marknad och vilka fina garner du hade fått tag i. Visst är det härligt att bara gå runt och titta och mysa och man hittar ju alltid något. ;-) Kul också med vävstolen som de hade gjort om till en fikaplats. Finurligt. "Man får vara ful men inte dum". Hihi! Undrar vem som kom på detta uttryck från början jag? Hehe!

Önskar dig en underbar och härlig fortsättning på denna kväll!

Många många kramar!

http://www.mads.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

12 september 2010 23:25

Kära Madde !!!
Hösten är full med överraskningar, kul med de flesta araarrangemang, av olika slag,,Det blir att hitta på en massa saker nu när min Anders har börja och jobba varannan vecka, den veckan blir det inte så ofta att jag är här på blogget....HA det gott vännen,,, tills vi hörs nästa gång.....KramiZ IA.....

 
Corina

Corina

9 september 2010 21:02

Det är trevligt med marknader. Här har vi skördemarknad nu på söndag. Ska bli roligt även om det är en hel del arbete för oss i hembygdsföreningen. Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

12 september 2010 23:30

Kära Corina !!!
Höstens alla marknader och arrangemang, är trevliga tycker jag,,, det är mycket att göra men kul...Hoppas du har kryat på dig, och att ni hade bättre väder än vi????.....
KramiZ IA....

 
lillis

lillis

10 september 2010 06:40

En bra helg till dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

12 september 2010 23:33

Kära Lillis !!!
Hoppas att din helg har varit givande och mysig..... Och med bättre väder än vårat???
Lördagen var solig och skön, idag regna det hela dan.....KramiZ IA....

 
Margit

Margit

11 september 2010 00:24

Nattfjärilen, syrran..äör på g!! Även du är väl uppe...och sitter kanske vid datorn...Är på jobbet..men NU lugnt..
Tittat på alla fina bilderna både nu och förut..ser då att jag iNTE skrivit nån kommentar...ännu!! Så nu konmmer den..
Ösnkar dej syrran en fin helg med din Anders!!!
Kramen vännen!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Love

Love

12 september 2010 21:25

Vill bara skicka iväg en kram så här på söndagskvällen. Hoppas ni har det bra.
Vår dotter har det jobbigt just nu så mycket av min tid och tankar blir hos henne.
Hälsningar till er båda.
Stora syster L.

http://www.vindalou.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

12 september 2010 23:54

Kära Syster Love !!!
Barnen går alltid i första han, hur stora/ gammla dom än är....Att vara orolig över barnen sliter hård på ens egen hälsa,,
Förstår dig så väl,våran älsta dotter råka ut för utbrännhet för 5år sen och hon är inte rikdigt frisk än, sånt tar lång tid att läka....Och jobbigt sen när man bor så långt ifrån varanndra.....och bekymmrerna hopar ihop sig, det blir för mycket sorg, sjukdom och min brors bortgång har tärt hård på livet.... Men försöker se livet från den ljusa sidan, man kan ju inge annat.....Stödda dom gott de går......HA det bäst vännen...KramiZ IA.....

 
Mita

Mita

13 september 2010 22:27

Hej vännen,kommer med lite hösthälsningar,ni har väl fullt upp.
Ta hand om varandra,
Varma kramar!

http://mithas.blogg.se

IRJA Hagström Wikström

14 september 2010 03:26

Kära Marita !!!
DET är fullt upp just nu, man ska hinna göra höst ute och inne....
Den här veckan får jag klara mig själv, för det är Anders arbetsvecka,,,Skön ibland med egen tid.....Kommer med höst hälsningar härifrån också.....KramiZ IA.....

 
Yvonne K

Yvonne K

14 september 2010 01:40

Underbara bilder du visar från marknaden! Jag måste varit norrlänning i mitt förra liv, jag har tyvärr aldrig varit så långt norrut, längst till Östersund, men känner så mycket gemensamt med det du visar upp från er hemtrakt. ;))
Ha det gott vännen och stor Kram.

http://yvonnek.bloggplatsen.se

IRJA Hagström Wikström

14 september 2010 02:06

Kära Yvonne !!!
Jag och du tillhör ju skyttens tecken ,,,Kan vara att vi har samma intressen LER,,,,
Och så älskar jag ju naturen här uppe i NORR,,,Jag är ju inflyttat, invandrare,LER NORRLÄNING,,,,Jagär uppvuxen utanför Bergen,hos min farmor och farfar, tills jag var 12-13 år,mamma orka inte ta han om oss barn när hon blev ensam......KramiZ IA.....

 
Sussi

Sussi

14 september 2010 09:17

Den där höstmarknaden hade jag gärna velat besökt. Vad mycket fina saker..
Jag känner faktistk några som bor i Boden. Dom trivs i alla fall bra ;)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

IRJA Hagström Wikström

14 september 2010 23:58

Kära Sussi !!!
Boden är en charmig liten kommun, med trevliga människor,jag har många vänner som bor i Boden....Men de många inkallade som skulle göra sin militärtjänst i Boden ,som inte trivdes med vårat kalla klimat,mammas pojkar som var från södra Sverige,,,,LER....DE sjöng rammsan.....
KramiZ IA.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards