VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Alla inlägg den 20 augusti 2010

Av IRJA Hagström Wikström - 20 augusti 2010 01:27

  NU mina vänner ska jag pressentera för er en till av vår NATIONALRÄTT !!! MUUUMS !!!  


 SURSTRÖMMINGEN, som EU ville förbjuda, men där gick de bet !!!

Surströmmingens nypremiär innfaller tredje torsdagen i augusti varje år.....

SURSTRÖMMINGENS intensiva smak  och sälta gör den till speciell delikatess....

Surströmmingen är inte rutten, utan jäst i trätunnor.....


   

 GODA TILLBEHÖR: Det finns goda tillbehör att äta tillsammans med surströmmingen.....

I första hand är det kokt potatis, och där har många den norrlännskt odlade mandel potatisen, som är mångens favorit.....

Dessutom smakar hackad lök , gul,röd, purjo eller gräslök bra till.....

det väljer man efter eget tycke och smak, själv föredrar jag den röda löken, som jag  tycker smakar bäst till....

Prova även att toppa med creme fraiche eller gräddfil.....samt tomat som man förtär sist när man har ätit färdigt...ETT gott ÖL är inte så dummt till, att skölja  strömmingen ner med.....LER.... 

Tunnbrödet har sin givna plats till surströmmingen....

Mjuk eller hård, väljer du själv efter egen smak...Härligt att baka den själv dessutom,,, det har vi gjort i våran bya bagarstuga i början av augusti 

 

  

OSKAR OCH STORÖ var bäst i test....

SMAKLIG MÅLTID !!! MUUUMS......

 

  HA EN SKÖN MYS FREDAG OCH GEMYTLIG VECKOSLUT ******

 

ÖNSKAR JAG ÅT ER ALLA MINA VÄNNER !!!!

 

 

  TACK FÖR ERA COMMENTARER:  LILLIS,  BERITH, PISAN, SKOGSNUVAN ANITA, SUSSI , LAMBERGSFRUA, OCH MARITA.......

FÅNGA DAGEN >>><<< DAGEN GÅR EJ I REPRIS  >>><<< DAGENS CITAI:SANNINGEN ÄR EN SÄLLSYN RÄTT;

KOMMER DEN PÅ BORDET,KAN INGEN SMÄLTA DEN.>>><<< .HA DET BÄST >>><<< GOOD NATT>>><<<  

 

     KRAM IA >>><<< HJÄRTLIGT      TACK, FÖR ATT NI  GAV ER TID ATT TITTA IN HOS MIG, VÄLKOMMEN ÅTER >>><<<  

 

   

 

 


Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Skapa flashcards