VÄLKOMMEN TILL Ia;s  BLOGG...

Direktlänk till inlägg 17 april 2010

NÄR NATUREN BESTÄMMER !!!!! V ÅR NABOR LAND ISLAND !!!!

Av IRJA Hagström Wikström - 17 april 2010 01:29

APRIL DEN:2010-04-17....ELIAS och ELIS har namnsdag idag......  

Mitt   hjärta blöder för vår nabor land ISLAND och islänningarna, tycker verkligen synd om folket på Island.......

Rappoorterinen om vad som just nu händer på ISLAND, är väldigt dåligt tycker jag !!!!

Här har vi ett land med totalkraschad ekonomi, på en armslängts avstånd.... Som verkligen inte behöver ett vulkanutbrott just nu också......OCH så får vi ingenting veta......Vi är lyckligt lottade som står tryggd med bägge fötterna i den Svenska myllan  .....Medans Islänningarna dom fick lämna sina hem..Ca 800personer evakuerates från katastrof området !!!!!!!!!!  


 ISLANDS HUVUDSTAD: Reykjavik.........

 ..

  En bild ovan molnen....innan askmolnen övertog rymden......

  

 Vulkanutbrottet på ISLAND,,,,Giftig askrök bolmar  upp mot himmlen   PÅ Island finns 30-tal aktiva vulkaner och flera,hundra som inte längre är aktiva.....

ISLANDS mest berömda vulkan HEKLA.....

Vulkanutbrott händer var 5-år på ISLAND....Islänningarna förbereder sig nu  för ett annat, mycket farligare vulkanutbrott vid Katla-berget....Som har utlöst varje gång EYJAFALLAJÖKULL varit aktiv förut..... 


 ISLANDS två    flygplatser var stängda redan på söndagenpå grund av oro för att aska kan  försämra skten för piloten eller förstöra flygplanens motor med stoftet .....

FLYGKAOS efter vulkanutbrottet!!!!!!

Askmoln lamslog flygtrafiken,askan från vulkanutbrottet på ISLAND lamslog hela nordeuropeiska flygtrafiken i mitten av veckan  ,torsdags.....Mnniskorna runt om i Europa inte bara i Sverige, tvungen att stanna kar  och vänta på att askan   försvinner ,,,,eller hittaen annan alltenativ transport  form.....HEKTISKT.....Torsdagen blev ovanligt nyhrtsintensiv......Plötsligt pratade alla om  askmolnet som lamslog stora delar av EUROPAS-flyg.......DET som normalt varit  en huvudnyhet,Regeringens vårbudget, hamnade i det   Islännska vulkanstoftets skugga.....  

 Tyvärr är det omöjligt svara på när flygtrafiken kan återå till de normala......Men för Islänningarna är det betydligt större KAOS.....Resenärerna sitter ju inte i samma ASKHÖG som Islänningarna.........DE har nog hamnad i  större katastrof..och ASKHÖG......Jag lider med människorna  på ISLAND.........  ...... NU BESTÄMMER NATUREN.....MED VULKANUTBROTT OCH JORDBÄVNINGARNA..och VÅRFLODEN har inte satt igång ännu.......var  är vi på väg ,MODER JORD ???????.......SÅÅÅ,,,FÅNGA DAGEN>>><<<DAGEN GÅR EJ I REPRIS >>><<<

VÅRKRAM /IA.>>><<<TACK FÖR ATT DU GAV EN LITEN STUND AV DIN TID.....VÄLKOMMEN ÅTER...... OBS: Vädergubbarna har lova oss snöblandat regn    idag, så få se om snön är gråfärgat av aska......  HA EN SKÖN HELG.,,,MINA VÄNNER !!!!   

 
 
Sussi

Sussi

17 april 2010 10:49

Usch ja.. Det är verkligen synd om Islänningarna! Vi snackar om inställda flyg medans Islands hela livstillvaro är påverkat. Lite skillnad..
Hoppas Katla håller sig från utbrott

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

17 april 2010 13:47

Nu ser vi att naturen har en väldig makt. När moder natur ruskar på sig så får det efterverkningar i stora delar av världen på ett eller annat sätt.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kerstin

17 april 2010 14:00

Ja nog har vi det tryckt här i Sverige på gammalt urberg, solen sken så fint i morse och när jag jobbat klart och gick ut så möts jag av små snöflingor som dansar runt! Ucsh vicket väder vill ha sol i stället, ha en bra helg kram Kerstin

 
lillis

lillis

17 april 2010 14:38

Visst är det hemskt det som hänt Islänningarna och alla djuren.
Önskar dig min en vän bra och fin helg
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

17 april 2010 18:48

Håller med dig ... Tycker också synd om Islänningarna. Ett bättre öde är de värda. Men jag förstår inte att de en gång vågat bygga upp samhällen så nära vulkaner.
Hoppas du min vän får en skän och härlig helg.
Fånga dagen !!!
Stora kramen från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

17 april 2010 20:05

Kära Irja!
Förra gången denna vulkan var aktiv läste jag att det tog två år innan askmolnet skingrades...måtte det inte vara så illa denna gång...men jag läste också att det varit utbrott natten till idag också så vem vet...
Tänker på din mans födelsedag och hoppas allt "går i lås" med firandet och att ni alla får fina minnen från dagen =D
Varma lördagskramar!!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

17 april 2010 20:37

Naturen, den gör som den vill den! Nyttigt för människan att se att vi inte rår på allt.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

17 april 2010 22:12

Ja vi är otroligt förskonade här i Sverige,visst kan det vara nog så jobbigt att bli strandsatt och inte kunna komma hem. Men islänningarna lever mitt i en katastrof,och många måste lämna sina hem,hur fruktansvärt är inte det.
Det har varit mycket naturkatastrofer på sista tiden,vart är det på väg med allting.
Kram och sköt om dig vännen!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

18 april 2010 00:17

Sänder en liten hälsning till dej,Irja, såhär på natten- Kära syster Irja!! jag känner mig lite deppad..ONT ONT ONT!! Och kan inte vara i farten som vanligt...men jag kan röra mig lite mera, idag så kunde jag ta bort och tömma diskmaskinen...så det finns ljuspunkter. MEN det ONDA ...hela tiden i bröstkorgen irriterar mej. Tycker inte att medicinen hjälper alls mot det onda...Nu har jag gnällt av mej lite. Vi ska snart gå till sängs. Ska pröva att komma i sängen utan Lasses assistans...i morse så klarade jag mig upp själv..."Kan själv"...
Kram till dig/er båda...Nattfjärilen Margit o min Lasse...

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Margaretha

18 april 2010 08:17

God Morgon Irja. Ser att du också involverat dig i Island och vulkanutbrottet.Ja,naturligtvis är det mest svårt för Islänningarna nu. Jag tror inte att vi kan sätta oss in i hur de har det. Vi här i Sverige har detta med flygplanen på nära håll. Och i och med att jag har anhöriga som ska hem är jag ju orolig för dom.Man är sig själv närmast.
Men som jag skriver,det är mer naturkatastrofer nu tycks det och vi rör oss mer. Då blir allt så sårbart.
Ha en skön söndag.
Kram från Margaretha.

 
Sussi

Sussi

18 april 2010 10:59

Oj, du kommer isäng väldigt sent. Går du upp tidigt på morgonen också?
Här strålar solen idag. Hoppas det gör det hos er med. Ska nog tvätta någon maskin tvätt idag men att ha den ute för att torka är väl inte att tänka på förstås ;-)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

18 april 2010 18:18

Jag känner också med islänningarna, som drabbats av detta som grädde på moset. Ekonomin är ju inte på topp direkt:(
För allas skull, både de som bor där, för alla andra som är beroende av fungerande kommunikationer önskar jag en snar förbättring. Visst är det ett ödets ironi att vi efter åratal av prat äntligen kom till skott och bokade en resa till Island i början av juni... Men Moder Natur bestämmer.
Mina soligaste kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

19 april 2010 08:09

Godmorgon go´a Irja =)
Ja jag tycker också synd om Islänningarna , först det ekonomiska och nu detta...
Men moder jord bestämmer ingen över ....
Tänk vad en askmoln kan ställa till det , nog är det moderna samhället bra sårbart...
Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Stephanie

Stephanie

19 april 2010 17:57

Hejsan mormor, jag kommer att få ta bort min blogg. Denna va ju menad att vara hemlig men nu har viktor och veronica också hittat min blogg.
Så jag kan tyvärr inte ha den kvar. eftersomn att hon inte ger upp och söker bråk får jag på något sätt hitta ett sätt att göra en ny blogg. tråkigt men så är det, tacka min "underbara" bror.

ÄLSKAR DIG!

http://08-Prinsessan.bloggplatsen.se

 
av irja

av irja

20 april 2010 01:09

Kära Sessan !!!
Om du läser detta vore det ju bra, jag kommer att skicka hälsningar till dig genom mitt blogg till dig, det var ju synd,att vi inte fick ha detta här ifred,Vi har inte skrivit något negativt om viktor och hans tjej,jag har bara skickat hälsningar till honom genom dig....Det var ju tråkigt att det skulle bli så här ,Du kan ändå skriva meddelanden till momme så ringer jag upp dig...Vi ska ha öppet hus för morfar på lördag nu när han fyllet 60-år.....Så jag har en hel del att stå i.....Har varit till Sunderbyns sjukhus i går måndag,,, på reumatologen,,, Det är inte ledlångsreumatism utan en slags reumatism är det som det inte kan sätta rikdig diagnos på,men jag är ju under utredning....... ,mina leder inflamerar och det blir så ond och värk,,I år hade vi enunderbar solig dag, men hand inte njuta av den soliga dagen.....Älskar dig Sessan min, du finns alltid i mina tankar,,,Och det vet du ju att du alltid kan vända dig till momme vad det än är,,,du har på hjärtat....PUSS/KRAM MOMME,GLÖM INTE FÅNGA DAGEN.......

http://40-Talisten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

20 april 2010 18:28

Hej kära vännen!
Nu har ni mycket att stå i inför lördagen men glöm inte vila också. Hoppas moder sol skiner hos er då. Vi här nere klarar oss uta den dagen.
Här har vi verkligen aprilväder och i markerna blommar tussilago, blåsippor och vitsippor.
Såg i ditt fina "brev" Sessan att du fortfarande inte vet vad som härjar i din kropp. Bra att dom fortsätter med nya prover så att du kanske kan få hjälp. I dag har jag varit skaplig så det blev ett besök i staden där jag handlade lite blommor bla. Såg en så fin kruka med texten "Fånga dagen" och tänkte på dig, men hade inte råd att köpa den.
Om jag inte skriver mer denna vecka så ska du veta att jag tänker på dig och din man och hoppas ni får ha det bra.
Kram
Love.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av IRJA Hagström Wikström - 7 augusti 2018 13:32


Blir det i dag, nu när  det är  något svalare idag,,,, Vi ska på lite längre resa , innan sommaren är helt slut,,, Ja, sommaren sjunger ju på sista versen,,, och nu när inte det är så varmt så orkar man färdas med  vår fina pärla,,, Att ha he...

Av IRJA Hagström Wikström - 6 augusti 2018 17:52


Som sagt så var det längesedan jag titta in här i min blogg,,, Mycket har händ under årens lopp , både glada och dåliga nyheter/// Och att jag blivit äldre med åren,,,men det blir vi väl allesammen  de kallas  väl för LIVET " Har glömt bort h...

              Idag är det fredagen den 17 maj, Norges nationaldag ...... självklart måste jag  ju bara vara med  och fira det på något sätt,,,, Varför??? undrar ni säkert     För en del av mitt hjärta tillhör vår grannland  Norge i väst...

Av IRJA Hagström Wikström - 15 maj 2013 01:15

                                    Vilken doft, vilket ljus ,--------och vilket märkligt ljud, fågelkvitter från buskar och träd, svanarna   som trumpetar i  rosåvilen, storspoven loggande läten,  och igelkottarnas  kärlekstjatter, mån...

   Veckorna går med en rasande fart, det blir mycket att göra här framöver, att städa upp och väcka upp   trätgården  vid liv, vissa av vårblommarna har redan blossat upp Man blir alldeles vimmelkantig av lycka när de första vårblommorna visa...

Presentation


Lycka är att minnas gårdagen
Drömma om morgondagen,
och leva i dag...... FÅNGA DAGEN

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Klockan Är

Vädret hos mig:

Vädret Piteå

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

bloggpatsen.se

GÄSTBOKEN >>>>>>

  

Mina dikter och Poesier

*** VÄLKOMMEN TILL IA:s LIV och TANKAR i N

VÄLKOMMEN TILL Ia;s BLOGG


Ovido - Quiz & Flashcards